28 Eylül 2012 Cuma

Hamilton ve Perez kararının düşündürdükleri


Hamilton’ın Mercedes’e transferinin Hamilton için kumar ve risk olduğu görüşüne katılıyor musun? (Ertuğrul Başar)
Bu kararın kumar ve risk olduğu muhakkak ancak burada şuna bakmak lazım: Risk seviyesi kabul edilebilir seviyede mi? Bence evet. Öncelikle Mercedes bir üretici takım, 2014 motor kuralları değişikliği ile birlikte musluğun başında olacaklar. Yani şu anda bile Ferrari, Mercedes ve Renault V6 turbo şarjlı motorların nasıl olacağını, hangi şasiyle de daha uygun sonuç vereceğini herkesten iyi biliyorlar. Araç tasarımına başlarlarsa (ki eminim başladılar) gelecek yıl bu zamanda diğer tüm takımlara karşı 1-0 önde olacaklar. Dahası Mercedes bütçesiyle de F1’e bağlılığı yönünde soru işaretlerini kaldırdı. Takımın başındaki adam Ferrari ile defalarca kazandığı başarıları bir başka takımla tekrarladı. Bunu tekrar yapmaması için bir sebep de yok. Dahası, takımdan alacağı para daha yüksek ve pazarlama konusunda da daha serbest. Bu kadar sebep varken gitmemesi için sebepler sınırlıydı ve gitti. Risk aldı ama aldığı risk büyük  değil. En kötü Alonso’nun Renault’da yaptığı gibi 2-3 seneyi boş ama mutlu geçirir, sonra büyük bir takımda başarılarına devam eder.

Hamilton 6 yarış kala ayrıldığı takımla şampiyonluk için mi yarışacak? Nasıl olacak bu? (Zuhal Ören)
Zor bir durum… Yalnız tıpkısının aynısını Alonso’nun da 2006 yılında yaşadığını hatırlamalıyız. Alonso’nun o zaman aptal şekilde kendi takımı için “benim şampiyonluğumu istemiyorlar” şeklinde suçlamaları olmuştu. Tabii o Alonso o zaman 25 yaşındaydı, yani daha çok çok gençti. Duygusaldı ve bu tarz komik çıkışları oluyordu. O dönemde Alonso için bir şey değişmemişti, motivasyonu yüksek bir pilot olduğundan yılı şampiyon kapatmayı başarmıştı. Hamilton için durum biraz daha farklı. Birincisi 2006’da Alonso’da olduğu gibi şampiyona lideri değil, aksine tam 52 puan geride. İkincisi tek rakibi yok, tam 3 rakibi var. Takım arkadaşı kendisi kadar güçlü vs… Yani işi kolay değil. Takım Lewis’in şampiyonluğu için her şeyi yapacağını duyurdu ama şunu anlamak çok zor değil, gelecek yıl da aynı takımda kalacağını bilerek bir pilotu desteklemek nasıl ki takım için çok daha ayrı, pilot için de aynı motivasyonu korumak o kadar zor. Kısacası, bu kararın hem takıma hem de pilota az da olsa olumsuz etki olacağını düşünüyorum.

Schumi’nin dönme kararı hatalı mıydı?  (Narmin)
Hatalı diyemeyiz, neticede Schumi özgüveni çok yüksek bir pilot. Bu yeni dönemde de tekrar şampiyon olabileceğini düşündü ve geldi. Çok farklı bir F1 buldu, bıraktığı yerde değildi hiçbir şey. Ne testler vardı, ne yarıştığı takımın dominasyonu, ne kendisi için çalışan bir lastik üreticisi, ne 1-2 tane daha güçsüz rakibi. Herşey zor ve çetrefilliydi. Değişkenlerin kombinasyonundan iyi bir sonuç çıkmadı, bu kadar basit.

2014’de Vettel  Ferrari’ye geçerse Kimi de Red Bull’a geçer mi? (Zuhal Ören)
Vettel Ferrari’ye geçerse Red Bull bir anda ortada kalacak. Webber’in de emekli olacağını düşündüğümüzde takımın elinde bırakın şampiyon pilotu, tecrübeli pilot bile kalmayacak. İşte bu ortamda Kimi benim Red Bull için ilk adayımdır. Ancak, Kimi’nin 2014’de 35 yaşında olacağını ve belki de artık yarışmak istemeyeceğini göz önünde bulundurmalıyız. Yani güzel bir fikir ancak gerçekleşmesi hep “eğer’lere” bağlı.

Mclaren’de Perez ve Button farklı sürüş stiline sahip değil mi? Kim baz alınarak araç geliştirilir? Kim tökezler? (Ahmet Emre Akcan)
Aslında tam tersi, sanırım gridde tarzları bu kadar birbirine benzeyen başka bir pilot ikilisi yok. Her ikisi de zarif süren, lastiklerine iyi davranan pilotlar. Mclaren aracı tasarlarken epey rahat olacaktır. Kimi baz alırlar? Tabii ki Jenson, çünkü tecrübeli ve şampiyon pilot, ayrıca takımın şu anda pilotu. Kış testlerine kadar vereceği geri bildirimle Perez’in verecekleri karşılaştırılmaz bile. Ama Perez de zorlanmayacaktır o araçla.

Rosberg Hamilton’ı Perez de Button’ı geçerse Hamilton’ın hali ne olur? (Turan Adanur)
Bir şey olmaz, Lewis geçen yıl da geçildi ve burnu sürtülünce bu yıl daha iyi hale geldi. Rosberg de iyi bir pilot ama belki bir kaç yarışlık bir üstünlükten sonra ibre Hamilton’dan yana dönebilir. Aksi olsa bile ilk yıl olduğundan fazla etkilenmez. 2014’de hala gerideyse kendisi de rahatsız olur takım da…

Ferrari nasıl bir yol izleyecek şimdi? (Uğur)
Ferrari ile ilgili yorumumu 2 hafta önce yazmıştım, işler aynen yazdığım gibi yürüyor. Massa iyi performansını sürdürdüğünden muhtemelen Ferrari bir yıl daha Massa ile yarışacak ve sonra Vettel gelecek. Ondan sonrası da toz duman…

Massa Sauber’e Schumi Ferrari’ye gider mi? Schumi 1 sene sonra emekli olup yerine Vettel gelir mi? (Umur İbrahim Üstün)
Schumi’yi Ferrari artık almaz. Birincisi Mercedes’e gitmesi takımı yeterince hayal kırıklığına uğrattı. İkincisi, Schumi Mercedes’le 3 yılında Ferrari’nin ilgisini çekecek bir şey yapmadı. Ferrari neden alsın ki Schumacher’i? Vettel meselesi de yukarıdaki soruda da bahsettiğim gibi bana göre kesine yakın.

Schumi’den vazgeçmek neden bu kadar kolay oldu Mercedes için? (İsmail Önder Kara)
Neden bu kadar kolay oldu? Schumi’nin ilk senesi Rosberg’e karşı ağır bir yenilgiyle sonuçlandı. İkinci yılda da Rosberg önde göründü. 3.senesinde Schumi daha hızlı gibiydi ama bu sefer de genelde takımın sorunlarıyla, bazen de Schumi’nin hatalarıyla Schumi puan olarak Rosberg’in yarısı durumunda. Yukarıda bir soruda bahsettiğim gibi Schumi’yi eski dönemiyle kabul ederseniz ilk tercih olur her zaman. Ancak, şu andaki Schumi mi yoksa Hamilton mi sorusuna Mercedes göründüğü kadarıyla tartışmasız Hamilton dedi ve Schumi’den vazgeçti. Neden? Çok özetle, yaşı ilerledi, numerik başarıları beklenenin çok altında ve yeni F1’e adapte olamamış görünümünde.

Şu bir gerçek: Schumi’nin Mercedes dönemindeki kariyerini bir başka pilot geçirmiş olsa ilk sezonunda gönderilirdi, o olmasa ikinci sezon sonunda kesin gönderilirdi. Schumacher bir marka ve çok büyük bir tecrübe, bu yüzden kaldı. Ancak, Mercedes tekrar zirveye dönmek için bir hamle daha yapmak zorundaydı ve bunun için de Hamilton en iyi uygun adaydı.

Hamilton bu sene sonunda şampiyon olursa pişman olur mu gittiği için? (Elovset Haydarovh)
Olmaz, o da Mclaren’in şu haliyle Mercedes’ten iyi olduğunun farkında. Gitmesinin farklı sebepleri var, o bir risk alıyor ve bu riski başarıya çevirmek istiyor. Sene sonunda şampiyon olursa o bunu sadece “Allah bereket versin” diye değerlendirir, fazlası yok. O Mclaren’in sportif olarak ne kadar güçlü olduğunu zaten çok iyi biliyor.

Üstad Ferrari 2014’de ne yapacak, Vettel-Alonso olur mu? (Hikmet Meryumoğlu)
İki farklı soruda ve daha önce yazımda belirttiğim gibi bu çok yüksek bir ihtimal bana göre. Ferrari çoktan anlaşmayı yaptı ve bu artık sadece çok beklenmedik bir sebeple değişebilir, Vettel bence 2014’de Ferrari’de.

Schumi Sauber’e gider mi? (İlker İnanç)
Daha önce de bu soru geldiğinde söylemiştim, Sauber Schumi’ye en fazla 5 milyon $ verebilir, o da zorlayarak. Takımın böyle bir bütçesi yok. Eğer Schumacher düşük bir ücretle gelir de yanında bir de sponsorlarını getirirse Sauber buna dünden razıdır. 7 defa dünya şampiyonu pilot takımınıza beraberinde markasıyla geliyor, daha fazla kameraların odağı olacaksınız. Yani Sauber para konusunu hallederse dünden razı olur Schumi’ye.

Peki Schumi gider mi? Schumi çok net ortada ki hayal kırıklığı yaşıyor. Mercedes’in Hamilton’ı tercih edeceğine inanmazken gerçeklerle bir anda yüz yüze geldi, hem de şık olmayan biçimde. Schumi bu, savaşmak kanında var. Reddedilmeyi hazmedememiş olabilir, Mercedes’te zaten başıma gelen geldi bundan kötü olamaz diyebilir, Sauber C31’in potansiyelini de düşünerek bir anda bir maceraya atılabilir.
Bunun için Peter Sauber’le paradan önce 2013 hazırlıklarını konuşacaktır, buna eminim. Eğer Sauber de ona olumlu tablo sunarsa ihtimaller dahilinde.

Nedense içimdeki ses emekli olmayıp devam edecek diyor. Bakalım…

Schumi Williams’a gider mi? (Yusuf Ahmet Oktay)
Williams da ihtimaller dahilinde, ama Sauber’in daha gerçekçi ihtimal olduğuna inanıyorum.Sauber Williams’a göre daha istikrarlı bir takım. Ancak Williams’ın son yıllarda imaj kaybettiğini de düşünerek ismini çok lekelemek istemeyeceğini düşünüyorum.

Ileride Perez tekrar Ferrari’ye geçebilir mi? (Berker Yıldırım)
Güzel bir soru. Herşey bu minik Meksikalı’nın Mclaren’deki performansına bağlı. Perez’i sadece başarılı bir pilot olarak görmeyin, o aynı zamanda yürüyen bir dolar kaynağı. Hep söylüyorum, sponsor Telmex’in sahibi Carlos Slim kişisel servette dünyanın zirvesinde. Sergio’yu da oldukça seviyor. O yüzden Perez gibi bir pilotu rakip takıma gitti gibi duygusal sebeplerle gözardı edemezsiniz. Eğer Perez Mclaren’de çok güçlü bir performans gösterip Jenson’ı yenerse, şampiyon olursa, ya da düzenli galibiyet alırsa Ferrari “henüz yeterli tecrübesi olmayan eski FDA üyesi bu pilotu” yalvar yakar parasını bastırıp ileride tekrar alabilir. Ancak bunun için Alonso’nun emekliliğini beklemek zorunda gibi şimdilik.

15 Eylül 2012 Cumartesi

Formula 1 sorularınıza cevaplar


1. Alonso ve Ferrari’nin performansı sezonu pilotlar şampiyonluğu için yeterli mi? Alonso şampiyon olabilir mi ? (Cemre Altay )

Alonso aslında bu konuyu kendisi de İspanyol basınına açıkladı. Sadece podyumda kalarak yarış kazanmadan son 3 yarışı kazanan Mclaren’e karşı koyamazsınız. Diyelim ki Lewis 3 yarış daha kazandı ve Alonso da bu 3 yarışı 2.bitirdi. Puan farkı bir anda 16’ya düşüyor. Eğer 3. bitirirse puan farkı 7’ye düşüyor. Bu şu anlama geliyor, Alonso’nun en azından 2 yarış kazanması gerekiyor ki kalan yarışta podyumlarla şampiyonluğa yürüsün. Alonso şampiyon olabilir mi? Evet, olabilir ve bence şansı %51.

2. Sizce Mercedes’te neler ters gidiyor ve Schumi sizce seneye yarışır mı yoksa yerine kim gelir?  (Furkan Çiçek )

Mercedes’te ters giden şeyler öncelikle diğer takımlar kadar güçlü olmayan mühendis kadrosu. Çift DRS yeniliğine çok fazla ümit bağlandı ve bir çok gelişim de bu sistemi engellememesi için yapılmadı. Ancak neticede bu yenilik sadece bir galibiyet getirdi ve elde hala bir şey yok. Ferrari’den aforoz edilen Aldo Costa’nın kahraman gibi takıma transferi doğru bir hamle değildi. Ross Brawn’ın Ferrari’deki başarıları mühendislik zamanlarındaydı, Brawn GP’nin Honda aracının tasarlanmasında da çok fazla bulunmuştu. Ross Brawn takım patronluğuna fazla mesai harcamak zorunda kaldıkça mühendislik bölümü beklenen performansı göstermedi.
Schumi seneye yarışır mı? Bugüne kadarki göstergeler hayır diyordu ama Schumi’nin 1+1 yıl daha anlaşma yapmak istediğine dair çok güçlü iddialar var. Takımın da 1 yıl istediğine dair iddialar var. Bunlar doğru görünüyor bana göre, Schumi bir yıl daha kalacak gibi.

3. Hamilton Mercedes GP'ye,Kimi Raikkonen McLaren'e..Gerçek olma payı var mı? Yoksa sadece hayalden mi ibaret? (Burak Çağrı Karakaya)

Hamilton’ın Mercedes GP’ye transferi pek hayal değil gibi. Bu konu çok uzun bir yazı konusu ama Lewis bir çocuk gibi davranıyor yaşı 27’ye gelse de.  Kazandığı kupaların aslını istemek gibi komik şeylere takılması psikolojisinin iyi olmadığını gösteriyor. Mclaren’in de onun ücretini düşürmek istemesi kararından sonra takımdan bilişsel olarak koptuğunu gösteriyor. Mercedes’in onun için avantajı Mclaren’de olduğundan daha kral olacak. Muhtemelen daha fazla kazanacak. Bir diğer konu da kişisel sponsorlara izin vermeyen Mclaren’den sonra bu konuda esnek Mercedes’te kazanacağı parayı katlayacak olması.
Kısacası bana göre bu haberin gerçeklik payı yüksek. Ancak Mercedes’in Schumi aşkı bu transferi engelleyebilir.

Eğer Hamilton Mercedes’e gelirse Kimi Raikkonen’in Mclaren’e gitmesi bana gerçekçi gelmiyor. Evet, çok mantıklı bir hareket ama birincisi Kimi Lotus’ta mutlu ve Lotus beklenenden çok daha hızlı. İkincisi, Mclaren’den Kimi’nin mutsuz ayrıldığını biliyoruz. Takımın yoğun sponsor gündeminden hiç hoşlanmıyordu ve aşırı kuralci olan takımdaki bu düzenden hoşnut değildi. Yani Mclaren’e gitmek isteyeceğini pek düşünmüyorum.
4. Bir kaç ay önce Jenson’un sorunu aracın içinde kendini rahat hissetmiyor demiştiniz fikriniz hala aynı mı ? Aradan sonraki 2 yarışta 2 pole ve 2 zafer McLaren’den istikrar gelir mi ? (Sergen Topçu)

Bu konuda fikrim değişti çünkü takım Jenson için çok çalıştı, araca uyumu için ayarlar yaptı ve sonuçta hızlanan araçla birlikte Jenson da hızlandı. Bir yarış kazandı, eğer Monza’da arıza olmasa yarışı podyumda bitirecekti. Mclaren artık güçlü bir pakete ve bu pakete uyum sağlamış iki güçlü pilota sahip. En azından Takımlar Şampiyonası’nı kazanacaklarını düşünüyorum.  Sürücüler Şampiyonası ise daha çok Ferrari ve Alonso’ya bağlı.
5. Grosjean'ın yapıp 1 yarış atılmasına sebep olan hareketi Hamilton yapsa aynı cezayı alır mıydı?( Bener Pocan )

Aynı cezayı almazdı, muhtemelen bir sonraki yarışta 5 ya da 10 sıra grid cezası alırdı. Ancak, burada Hamilton farklı ceza alırdı diye adaletsiz FIA diyemeyiz. Örneğin bu pilot Alonso olsa belki de hiç ceza almazdı. Burada pilotların agresiflik seviyesi, geçmiş kazaları ve sürüş stili göze alınıyor. Grosjean 12 yarışın 7’sinde ilk turda kaza yapmış. Yani startlarda diğer pilotların ne yaptığını düşünmeden dalıyor virajlara. FIA da onu uyarmak için böyle bir ceza verdi ki son derece yerinde bir cezaydı.
6. Sebastian Vettel’in şu anda şampiyona lideri olamamasının tek nedeni dayanıklılık sorunu demek ne kadar doğru? Ve bundan sonraki yarışlar Renault motorunun diyebilir miyiz?  (Büşra Nur Altıntaş)

Tek problem dayanıklılık sorunu diyemeyiz, neticede aracın finish görebildiği 10’dan fazla yarış var. Aracın hızı da sene başında problemdi, sonra hızlandı ve sonra tekrar yerinde saymaya başladı. Ancak sorunun Vettel’in hızlı olmaması olduğunu düşünmüyorum, Vettel yaşına ve tecrübesine göre çok çok iyi bir sürüş gösteriyor. Bundan sonraki yarışlar Renault motorunun diyemiyorum maalesef, çünkü hem alternatör probleminin çözülüp çözülmeyeceği muamma, hem de Renault motorunun zayıf olduğu azami hızın gerektiği pistler olacak, örneğin Japonya, Hindistan, ABD gibi...
7.  Perez'in yarışın son 10-15 turunda adeta uçarcasına herkesten tur başına 1-2 sn kazanmasını nasıl ifade edebilirsiniz? Bu müthiş hızın kaynağı nedir? sıralamalarda kötü olan bir takımın yarışta böylesi bir hiza ulaşmasını nasıl yorumlarsınız?  ( Fahri Türedi )

Bu hızın öncelikli kaynağı Sauber’in müthiş tasarlanmış C31’i. Sauber’in tarihindeki en iyi araç olduğunda herkes hemfikir. C31 düşük ve orta downforce pistlerinde bu sezon hep güçlü performans gösterdi (Malezya, Kanada, Almanya..) Monza’da da hızlı olacağı aşikardı. Bu sezon hep söyleyip durduğumuz lastiklerin çalışma aralığı meselesi sezon sonuna yaklaşmamıza rağmen halen tam olarak çözülmedi. Sauber yarış sırasında hem sert lastikte, hem de orta sertlikteki lastikte uygun çalışma aralığını buldu ve araç uçmaya başladı. Aracın hızına doğru lastik kullanımı eklendiğinde de rakiplerinden zaman zaman 2 sn hızlı bir C31 izledik.
Yeri gelmişken, Sauber C31 sıralamalarda yavaş çünkü araç dolu depo ile hızlı olabilen bir tasarıma sahip. Sıralamalarda tek turluk benzin yüküyle kendini gösteremeyen araç yarışta dolu depoyla inanılmaz performans gösteriyor. Örneğin Perez’in ortalama sıralama pozisyonu 12,5 ama finish pozisyonu 7,7. 5 sıra fark inanılmaz bir rakam.

Netice olarak Sauber’i Ferrari’den 2, Mclaren’den 1 sn hızlı olarak nitelendiremeyiz ama uygun çalışma aralığında Monza’da izleyenlerin ağzı açıkta kaldı. Benzer, hatta aynı durum 2009’da Force India için Spa ve Monza’da yaşanmıştı. Aynı hız diğer pistlerde gösterilememişti.

8. Kalan 7 yarışı ve pistleri ve ayrıca bu pistlerin hangilerinin Ferrari'ye uygun olup olmayacağı konusunu göz önünde bulundurduğumuzda Fernando Alonso'nun kaç yarışta podyuma çıkabiliceğini ve şampiyonluk şansının % kaç olduğunu öngörebilirsiniz? (Gökhan Ergun)
Fernando Alonso’nun kalan 7 yarışın en az 4’unde podyuma çıkacağını düşünüyorum.  Şampiyonluk şansını da %51 olarak nitelendiriyorum. Kalan 49’u da diğer pilotlar paylaşmak üzere...

9. Massa ne kadar Ferrari takımında kalacak ve Massa giderse onun yerine Fernando Alonso'nun takım arkadaşı kim olur? (Esra Güneş)
Bununla ilgili çok yeni bir blog yazım var, onu okumanızı rica edeceğim. Özetle Massa’nın son yarışlarda düzenli ilk 5 finishler görmesi durumunda kalacağını düşünüyorum. Yapamazsa en güçlü aday bana göre Heikki Kovalainen, sonra da Nico Hulkenberg.

10. Günümüz pilotları ile eski zaman pilotlarını karşılaştıracak olursak hangi pilot kime benziyor? (Murat Mert)
Çok eski pilotlar hakkında fazla yorum yapamayacağım ama 1970-2012 arası dönemi göz önüne alırsak, Kimi Raikkonen’i özgür yapısı, sadece yarışmayı seven karakteri, asi davranışları, hızı, içkiye düşkünlüğü gibi bir çok sebeple James Hunt’a benzetiyorum. Zaten o da Hunt’in hayranı ve onun adını lakap olarak kullanıyor.James Hunt fiziksel olarak ise eski Red Bull, yeni Mercedes test pilotu Brendon Hartley’e çok benziyor.

Mark Webber’i rekabetçi olması, çok konuşması, etrafını eleştirmesi ve güvenlik konularında hassas olması gibi yönleriyle Niki Lauda’ya benzetiyorum.
Schumacher’in ilk dönemini yeteneği, hırsı, başarıları yönüyle Alonso’ya benzetiyorum.

Alonso hesapçı yönüyle Alain Prost’a da benziyor ama Alain Prost Alonso’ya göre fazla içten pazarlıklıydı ve Alonso eğer gerçekçi bir şansı varsa bunun peşinden gidiyor. Prost pek risk almıyordu.

Başka benzetmeler eminim gelir, şimdilik bunlar geldi aklıma...
11.  Bildiğimiz üzere pilotlar DRS'yi DRS bölgesindeyken önündeki pilotla arasında 1 saniyeden daha az bir süre varsa kullanabiliyorlar. Ancak pilotlar önündeki pilotla arasında bir saniye fark olduğunu nasıl anlıyor? Telemetrik bir sistemle pilota mı bildiriliyor, eğer öyleyse bu veriyi FİA mı pilota veriyor yoksa takım mı? ( Tuncay Demir )

Pilotlar DRS ölçüm noktasından geçtiği anda öndeki pilotla arasında eğer 1 sn’den az bir zaman varsa bu bilgi ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) tarafından algılanıyor ve pilot direksiyonunda yanan bir ışıkla DRS kullanım alanında DRS kullanabileceği yönünde bilgilendiriliyor. ECU FİA’nın yönettiği merkezi bir bilgi sistemi ve takımın dışında çalışıyor, takım sadece pilotu DRS alanında olduğu konusunda bilgilendiriyor, pilotun unutma ihtimaline karşı.
DRS’yi de pilot manuel olarak açıp kapatıyor. Ferrari’nin bu kontrolü direksiyondan ayak pedalı bölümüne aldığı yönünde bir söylenti var.

12. Bazıları Ferrari’nin hızının sadece bu haftalık olduğunu söyledi katılmasamda sizce de öyle mi ? (Beyza Dönmez)
Ferrari’nin hızı düşük downforce kullanılan bu pistte çok iyiydi. Ancak, 5 hafta önce yüksek downforce pisti Macaristan’da takım 4. en hızlı takımdı. Eğer Macaristan normlarına bakarsak evet hızı tek yarışlık gibi görünebilir. Ancak Ferrari hem yaz arasında gelişim gösterdi, hem de Magny Cours’da denediği bazı yenilikleri geliştirirerek Singapur’a getirecek. Takımdaki birçok kişi Singapur güncellemeleri hakkında çok iddialı konuşuyor. Bu yüzden Ferrari’nin hızlanacağı ve Monza’in tek yarışlık performans olmadığı sonucunu çıkarabiliriz.

13. Lotus'un, dolayısıyla Raikkonen'in geri kalan pistlerde şansı nedir?  (M.Veysi Eriman)
Lotus paketi çok hızlı bir paket, özellikle lastik kullanımının yarış ve sıralamalardaki ortalaması yönüyle belki de en hızlı araç. Ancak, araç sıcaklığa çok duyarlı ve kalan pistlerde de yağmurlu geçilecek yarışlar fazla. Japonya, Kore, Hindistan, Brezilya, Singapur yağmur riski taşıyor. O yüzden Lotus ve Raikkonen için çok çok umut verici konuşamayacağım. Raikkonen’in en azından bir yarış kazanmasını sadece fanları değil sanırım herkes istiyordur. O çok özel bir pilot ve Lotus gününde olmasa bile Raikkonen bu paketten fazlasını çıkarabilir.

14 Eylül 2012 Cuma

Perez Ferrari'ye gidecek mi?

Ne olacak bu Ferrari’nin hali? Massa hala gitmedi mi? Yerine kim gelecek? Perez uygun değil mi, neden hala düşünüyorlar? Vs vs vs... Aylardır bu sorularla F1 dünyası çenesini ve parmaklarını yoruyor. Peki hakikaten ne olacak, Massa gidecek mi? Perez gelecek mi?

Bu yazı bir Ferrari analizi aslında, yazının önemli bölümünde Perez’den bahsedecek olsam da... Önce Sergio Perez’i, ülkesindeki adıyla Checo’yu tanıyalım. Perez 26 Ocak 1990’da Meksika’da doğdu. 15 yasında yarışmak için Avrupa’ya geldi ve 8 yıldır da tek koltuklu yarış serilerinde yarışıyor. Formula BMW Adac, A1 GP, British F3, GP2 ve GP2 Asia ve sonra da F1. Bu 8 yıllık kariyerinde tek şampiyonluğu var, o da British F3’un ilk senesinde. Yani aslında örneğin Nico Hulkenberg kadar parlak bir geçmişi yok, Hulkenberg 7 seneye 5 şampiyonluk sığdırmış. Bunların 3’u Perez’in de yarıştığı serilerde hem de...

Formula 1’de çıktığı ilk yarışında Perez tüm izleyenleri etkilemiş, zira ilk yarışını tek pit stopla bitirmiş, tecrübesine nazaran harika bir lastik kullanımı göstermişti. Hatta ben de F1 Kulübü’nde Perez’i daha önce de takip ettiğimden bir sonraki Raikkonen olarak lanse etmiştim, bu sözümün de arkasındayım. Hız olarak değil, kader olarak. Perez’in sürüş stili, karakteri, gelişimi Kimi ile pek benzeşmiyor. Sadece her ikisi de Sauber’de yarışmaya başladılar, ilk senelerinde etkilediler ve doğuştan yetenekliler.

Perez basit bir pilot değil. Öncelikle yaşına göre olgun bir pilot, sabırlı ve zeki. Sürüş yetenekleri sıradan değil, istisnai. Üstelik Carlos Slim gibi şahsi servette dünyanın zirvesinde yer alan bir sponsor desteğine sahip. Ülkesi Meksika 113 milyonluk nüfusuyla ve 10.000 $’i aşan kişi başına düşen milli gelir ortalamasıyla güçlü bir ülke ve bu ülkenin desteğini arkasında bulunduruyor. Yani özetle tüm artıları bünyesinde barındıran bir pilot.

Ferrari-Perez ilişkisi

Perez’in Sauber’e transferinin duyurulduğu günlerde Ferrari de Meksikalı pilotu Genç Sürücü Akademisine dahil ettiğini duyurdu. Yukarıdaki sebepler nedeniyle Ferrari gibi bir takım bile Perez’i elinden kaçırmak istemedi ve onu kanatları altına aldı. Perez bu dönemde Ferrari ile FDA bünyesinde zaman zaman bir araya geldi. Simülatörde çalıştı ve takımla ilişkilerini canlı tuttu. Ferrari Perez’i kesinlikle uzun vadeli bir proje olarak görüyor. Zira, hem yetenekli, hem genç, hem de büyük bir sponsor desteği var. Perez’le ilgili meseleyi bu kadar ağırdan alma sebepleri de bu.

Vettel muamması

Ferrari pilot seçimiyle ilgili ilk hipotezim Vettel ile ilgili. Öncelikle Ferrari’nin Massa’da bu kadar ısrar etmesi, Perez konusunda ağır davranması ve Sergio’nun pişmesi lazım diye ısrarla Tifosileri kızdırmasının altında tamamen Vettel meselesinin netleşmemesi yatıyor. Bildiğiniz gibi Vettel’in Ferrari’ye transferi birkaç yıldır sürekli gündemde. Bu yıl iyice ayyuka çıktı ve 2014’de gelebileceği konuşuldu. İlginç olan şuydu, Ferrari asla iki şampiyon sürücüyle yarışmaz ve Alonso-Vettel birlikte olmaz denirdi. Başta kimse bu meseleye inanmadı. Ama bana inanın sevgili okurlar, bu dedikodu sandığımızdan daha ciddi ve benim gözlemlerim her yolu Ferrari-Vettel 2014 evliliğine çıkarıyor. O kadar çetrefilli bir mesele ki, içine Vettel’in 2014’de Ferrari’ye gelmesi meselesini koyarsanız tüm bilmece çözülüyor.
Birincisi zaman değişti, tüm büyük takımlar artık o kadar hızlı gelişim sağlıyorlar ki, bir tane süper pilot ve yanında bir destekçiyle Takımlar Şampiyonası kazanılmıyor. Ferrari bu yıl bu meseleden ağzı yandığından iki süper pilotla hem Sürücüler hem de Takımlar Şampiyonası kazanmak istiyor.

İkincisi, Vettel yaşı, başarıları, yükselen form grafiği ve sponsor desteğiyle tüm takımların gözbebeği. Ferrari Alonso sonrasını da düşünmek zorunda, bu yüzden Vettel’i elinden kaçırmak istemiyor. Eğer Vettel’i 2014’de elinden kaçırırsa o Mclaren ya da Mercedes ile uzun süreli bir anlaşma yapabilir ve Ferrari Alonso sonrası dönemde ortada kalabilir. İşte bu ihtimal İtalyan ekibi çok düşündürüyor gibi görünüyor. Alonso’nun 2017’ye kadar yarışacağını düşünürsek Vettel’in 2-3 yıllık anlaşmalarla o süreyi beklemeyeceğini de tahmin edebiliriz.

İşte, Perez için bu kadar tereddüt edilmesinin sebebi bu. Ferrari eğer Vettel’i düşünmüyor olsaydı hiç düşünmeden Perez’i 2013 kadrosuna dahil eder ve uzun süreli kariyerini başlatırdı. Ancak, eğer Vettel gelecekse Perez’in sadece 1 yıllığına Ferrari’ye gelmesi gerekir ki bu da saçma olur, zira Sauber’de hem öğreniyor, hem de güzel bir düzeni var. Peki Vettel gelecekse Perez ne olacak? Evet, cevap zor değil, Alonso’nun emekli olmasını bekleyecek.

Bu arada Perez yarıştığı dönemdeki başarıları ve olgunluk seviyesiyle Vettel seviyesinde değil bana göre. Vettel’in kesinlikle 2009 yılında çift katmanlı difuzor meselesi olmasa şampiyon olacağına inanıyorum ki zaten büyük bir puan farkıyla kaçırmadı şampiyonluğu.
Vettel gelirse Alonso bunu istemez, Vettel 2.pilot mu olacak yani, birbirini yer o iki manyak vs gibi konular bu yazıda bitmeyecek kadar uzun, o yüzden bunu sonraki bir yazıya bırakalım.

2013’de Ferrari’de kim olacak?
Ben 2013’de Perez Ferrari’de yarışmayacaksa Vettel’in Ferrari’ye gelmesine %95 gözüyle bakıyorum. Perez gelmezse bu 1 senelik ara kimle doldurulacak? İşte adaylar ve yorumlarım:

Massa: Massa’nın durumuna daha önceki bir yazıda uzun uzun değinmiştim. Son yarışlarda biraz hızlandı ancak hala Ferrari koltuğunu hak eder bir performans yok. Takımın da son 1-2 yarıştır yaptığı açıklamalarda işi yokuşa sürmesi Massa’nın suyunun işindiğin göstergesi. Bence Ferrari Massa kararını son yarışa kadar bekletecek. Bu esnada da diğer adaylarla görüşecek.
Kovalainen: Heikki Kovalainen Renault ve Mclaren gibi iki büyük takımda pilotluk yaptı ve önemli tecrübeler kazandı. Daha sonra da bu tecrübesini Caterham’da olgunlaştırdı. Takım arkadaşlarını önemli bir oranla mağlup etti ve daha iyi koltuklar hakettiğini gösterdi. Ferrari’nin ağırlığını kaldırabilecek kapasitede, ancak Massa’dan çok mu üstün? Massa’yı gönderecek kadar değil bana göre. Ama ihtimaller arasında 1 yıllık anlaşmayı kabul edecek en hızlı ve en hazır pilot bence.

Di Resta: Diğer serilerdeki başarılarını F1’de iki sezondur sürdürüyor ve alıştıkça da hızlanıyor. Di Resta’ya Mclaren ve Mercedes’in ilgisi daha fazla. Bence Di Resta’da şampiyon kumaşı yok ama yarış kazanabilecek ve hızlı bir araçla podyumlar çıkarabilecek kapasitede. Ferrari onu alır mı? Pek muhtemel değil.
Hulkenberg: Benim farklı bir gözle değerlendirdiğim bir pilot. İkinci bir Liüzzi vakası olmamasını umut ediyorum. Liüzzi sendromu: Diğer serilerin tozunu atan pilotun F1’de bir türlü varlık gösterememesi. Hulkenberg’in form grafiği hızla yükseliyor, Ferrari koltuğuna doğal bir aday bana göre. Hislerim beni yanıltmiyorsa hızlı bir araçla şampiyon da olabilir ve ileride olacaktır. Hulkenberg bu yıl Ferrari’ye gelmezse ileriki yıllarda adı tekrar Ferrari için anılacak pilotlardan olacak bana göre.

Özetle, Perez’in Ferrari’ye bu yıl gelmemesi takımdaki büyüklerinin söylediği gibi tecrübe meselesi değil, bana göre Vettel transferinin netleşmemesinin bir sonucu. Takım çok iyi biliyor ki diğer adayların çoğu genelde bakıldığında Perez’den üstün değil.  Bu karar ona kötülük değil iyilik, çünkü takım bir yıllığına onu takıma alıp sonra da göndererek harcanmasını istemiyor. Bahsettiğim gibi Perez Ferrari’nin uzun vadeli bir projesi ve takım zamanlama hatası yapmak istemiyor...