Bugünlerde
F1 gündemi şüphesiz iki konuyla sürekli sarsılıyor: Pirelli lastikleri ve
Felipe Massa’nın durumu. Ben Massa
meselesinde Twitter’da oldukça fazla yorum yaptım ama bana gelen sorular
bitmedi. Değişik zamanlarda bana gelen Massa sorularına uzunca cevaplar vererek
konuyla ilgili fikirlerimi açıklamak istedim.
Massa bu sene ekstra kötü, 2011’de Alonso’ya
daha yakın gibiydi, problem lastikler mi, başka bir şey mi var?
Soru: Ferrari gibi bir takım nasıl oluyor da 2
sezondur Massa’ya sabrediyor? Bizim gördüğümüzü onlar da görmüyor mu?
Bu soruya
cevap vermek için Massa’nın spordaki ve Ferrari’deki geçmişine bakmak
gerekiyor. Felipe Massa tam 9 yıldır Ferrari ailesinde yer alıyor. 2003 yılında
Ferrari test pilotu olarak görev yaptıktan sonra takım ile ilişkisi 2004 ve
2005 yılında da devam etti. 2006’da ise İtalyan takımda yarış koltuğuna sahip
oldu. Yani son 6 yılda Ferrari’de değişmeyen tek pilot Massa oldu. Takımdaki
herkes tarafından tanınıyor ve seviliyor.
Ferrari gibi köklü bir takım tarihte sezon ortasında pilot gönderme
alışkanlığına sahip olamaz. Evet, yeri geldiğinde Prost gibi 3 defa Dünya
şampiyonu olmuş bir pilotu gönderebiliyor, ancak bunun için pilotun kullandığı
aracı “kamyondan bile kötü” diye nitelemesi gerekiyor! Massa’da böyle bir durum
yok, aksine takım ne derse yaptı, gerektiğinde Kimi’ye şampiyonluk yolunu açtı,
Schumacher’İ destekledi ve 7 puan fazla alsın diye galibiyeti elinin tersiyle
itip Alonso’ya yol verdi. Dahası 2008’de son virajda şampiyonluğu kaçırdı ve
2009’da da takım koltuğunda iken ölümden döndü. Bu derece takımla iç içe olan
ve kariyerinde 11 galibiyet, 15 pole pozisyonu, 14 en hızlı türü ve 584 puanı
olan bir pilot sezon ortasında kolayca gönderilebilir mi?
Massa 2003 yilinda Ferrari test pilotuydu
Sizin
gördüğünüzü onlar da görüyor evet, ancak
bir diğer konu da potansiyel bir adayın olmaması. Eğer her yönüyle hazır bir
aday olsaydı, takımın işi daha da kolaylaşabilirdi. Aday eksikliği takımın
elini kolunu bağlayan diğer bir konu.
Soru: Felipe Massa 2008’de şampiyonluğu son
virajda kaçırmışken nasıl oluyor da bu kadar geri düşebiliyor?
Formula 1
pilotlarında her durumda ve şartta hızlı olabilmek herkeste bulunan bir özellik
değil. Buna sahip olan pilotlar istisnai pilotlar oluyor ve zaten tarihe
geçiyorlar. Senna’nın 1993 yılında aldığı 4 galibiyet, Kimi Raikkönen’in 2004
yılında aldığı Spa galibiyeti, Sebastian Vettel’in İtalya 2008 galibiyeti,
Alonso’nun tüm F1 kariyeri boyunca aldığı sonuçlar, Schumacher’in özellikle
2000 öncesinde zor durumdaki Ferrari ile performansları buna örnekler. Felipe
Massa 2008’de çok hızlıydı, ancak ben bunu istediği tüm şartların bir araya
gelmesine bağlıyorum, yani istediği aero paket, sevdiği lastik hamuru, iyi bir
araç ile en iyi sonuçları almayı başardı. Ancak her zaman vurgularım, Massa
pist üstünde istikrarlı bir pilot değil, iki tür üst üste seçtiği çizgiler bile
farklı oluyor. Bu özelliklere sahip bir pilotun araç iyi de olsa kötü de olsa
en iyisini vermesini bekleyemezsiniz. Massa’nın şampiyonluğu kaçırdığı 2008
sezonundaki Silverstone yarışını hatırlayan var mı? Eminim çoğu kişi
hatırlıyordur, bir yarışta 5 defa spin atan bir pilot şampiyonluğu hak ediyor
muydu? O yarışta parlayan Hamilton da şampiyon oldu zaten. Eğer Massa Alonso
gibi her durumda en iyisini çıkarabilen bir pilot olsaydı birinci pilot olarak
kalırdı ve Alonso yerine bir ikinci pilot alınırdı.
Massa 2008 Brezilya'da kaçırdığı şampiyonluğa ağlıyor
Ben bunu
iki sebebe bağlıyorum: Birincisi üzerindeki baskıyı artık kaldıramadığı için
performansı iyice düştü. Diğeri de Alonso’nun formunun zirvesinde olması.
Stresin
performans üzerindeki etkisi tartışılmaz. Bazı pilotlar bu tip durumlardan çok
daha az etkilenirken (Alonso, Kimi, Button) bazıları kendini toparlayamıyor
(Massa, Heidfeld). Stresin fiziksel etkisine burada değinmek istiyorum.
Hayatımızı idame ettirmemizi sağlayan beynimizi kullanmamızı sağlayan şey beyin
hücrelerindeki sinapslar. Sinapslar beynimizi kullanmamızı ve istediklerimizi
yapmamızı sağlıyor. Stres durumlarında sinapsların işleyişi bozuluyor. Bu
durumlarda böbreküstü bezlerinden salgılanan adrenalin ve noradrenalin hücreler
arasındaki geçişi sağlayan maddeleri devre dışı bırakıyor. Bu da hücreler
arasında dolaşan impulsların bir diğerine geçememesine neden oluyor. Daha da
özetle reflekslerimizi mahvediyor. Felipe Massa’nın durumu da bu.O kadar ağır
baskı altında ki, normalde yapabileceklerini de yapamıyor. 61 puana karşı 2
puanı bu şekilde açıklayabiliriz.
Alonso’nun
durumuna bizzat Massa da değindi ve “evet ben iyi değilim ama Alonso da olayı
abarttı” babında bir şeyler söyledi. Çok haklı, kendi performans düşüşü takım
arkadaşının formunun zirvesine denk gelince ortaya bu kötü tablo çıktı.
Ferrari Massa’yı bu yıl içinde gönderir mi,
yoksa sene sonunu bekler mi?
Ortada iki
değişken var, takımı çok iyi tanıyan ve geçmişte önemli başarılar kazanmış
Massa’nın başarılı olmasını beklemek mi, yoksa göz göre göre takımlar
şampiyonasında 5.lige razı olmak mı? Felipe Massa şu ana kadar kaybettiği
kredilerin toplamı kadar krediyi İspanya’da kaybetti. Artık Ferrari bu konuda
eskisi kadar hoşgörülü olmayacak. Ancak yeni bir pilotun oldukça zor bir araç
olan F2012’ye alışamama ihtimaline karşı Massa’nın tutulması daha mantıklı
görünüyor onlara. Takım bir yandan elbette her ihtimale karşı hazırlıklı olup
pilot opsiyonlarını araştırıyor, ancak Massa’ya sanılandan daha fazla sabırlı olacaklarını
düşünüyorum. Eğer İngiltere’ye kadar Massa hala tek haneli sayılarda dolaşırsa
değiştirileceğine eminim. Ancak gelişen araçla birlikte o da yüz güldüren
sonuçlar alırsa (birden fazla ilk 5 finişh gibi) sezon sonunu görecektir. ? Bu konuda eminim ki Ferrari en ufak bir umut
ışığını Massa lehine kullanacaktır.
Ben Massa
yerine gelen pilotların da kolay kolay takımın istediği hale geleceğini
düşünmüyorum. Yani gelen pilot kendi kariyerini de mahvediyor olabilir, ortada
bu risk de var.
Massa’nın
yerine kimlerin gelebileceğini ya da gelmesi gerektiği konusunu da gelecek
yazıya bırakıyorum. Başka sorularınız olursa Twitter hesabımdan ya da
metinolmetin@gmail.com adresinden ulaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder