Sebastian Vettel
balon mu?
Sebastian Vettel Cumartesi günü yaşadığı büyük problemle
gridin en arkasına atıldıktan sonra Pazar günü ya kendini bedavacı ve ballı
diye eleştirenleri haksız çıkaracaktı, ya da gridde beklenen yükselişi
sağlayamayıp eleştirileri haklı çıkaracaktı. Yarışın ilk bölümünde bir dizi
geçişle ve bazı kazalardan yararlanarak 11.sıraya kadar çıktı ve sonra Bruno
Senna ile teması sonrası Güvenlik Aracının da zamanında girişiyle birlikte pite
girip tekrar son sıraya geriledi. Daha sonra da istikrarlı turlarla ve biraz da
ikinci Güvenlik aracı periyodu yardımıyla ilerledi. Bu esnada risk aldığı
geçişler de yaptı. 24.sıradan başlayıp 2 pit stopla 3.bitirmek bedavacı birinin
yapabileceği bir şey değil. Aynı başarıyı Alonso ya da Lewis Hamilton yapsaydı
bugün tüm internet siteleri, Twitter, forumlar onları yerlere göklere
sığdıramazdı, hak ederlerdi de. Yani demem o ki, Vettel’e biraz ön yargılı
bakılıyor. Dünkü başarıdan sonra bile onu istisnai pilotların arasına sokmamayı
da sanırım sadece Türk F1 fanları ve yorumcuları başarıyor. Sezar’ın hakkı
Sezar’a…
Tabii şu noktayı da eklemeliyim. Vettel dünkü başarısını son
4 yarışı kazanmış mükemmel aracının yeni vites kutusu ve vites oranlarıyla
yaptı. Ona yardım eden iki Güvenlik Aracı periyodu vardı. Başardığı şey hata
yapmamak ve bazen riske girmek. Yani aslında bir Kimi Raikkonen/Suzuka 2005
yapmadı bu doğru, ancak hata yapmamak da bir başarıdır. Takım arkadaşı Webber’e
bakmanız yeterli.
Vettel sadece Button’a yaptığı atak için bile büyük övgüyü
hak ediyor. Button yarıştan sonra Vettel’in bu atağı yapacağını beklemediğini
söyledi. Yani büyük tecrübe Button Vettel’in o riski alacağına inanmamış ki
zaten lastik lastige virajı döndüler.
Alonso’nun
şampiyonluk şansı…
Şampiyonluk yarışında geriye 2 yarış kaldı ve Alonso’nun
şampiyonluk umudu giderek azalmaya başladı. Evet, dünkü sonuçla 13 puanlık
farkı 10 puana düşürdü, hala savaşacağım diyor ama reel dünyaya geldiğimizde
bunun o kadar da kolay olmayacağını görüyoruz. Alonso’nun şampiyonluk için
mutlaka bir galibiyet alması gerekiyor. Bu yazımda da neden bunun gerektiğini
matematiksel hesapla anlatacağım.Şu anda Vettel ve Alonso arasında 10 puan fark var. Alonso’nun şampiyon olması için bir yarışı kazanması gerekiyor ve diğer yarışta da kazanması ya da eğer kazanamadıysa Vettel’e en az 2 sıra fark koyması gerekiyor. Yani eğer 2.olursa Vettel’in de 4.olması lazım. Aksi takdirde Vettel galibiyet fazlasıyla şampiyon oluyor.
Herhangi bir yarış kazanmadığı durumda da iki yarışta
Vettel’in hiç yarış kazanmaması ve Alonso’nun da toplamda 5 sıra fark atması
lazım. Ki bunlardan birinin en az 4.’lük olması şart. Örneğin her iki yarışta
Vettel 8.olsa ve Alonso 5.olsa bile
Vettel yine şampiyon oluyor.
Göründüğü gibi matematik hesaplarıyla Alonso’nun işinin zor
olduğu ortada. Ferrari’nin iki şansı var, birincisi Vettel’in mekanik arıza
veya kazayla yarış dışı kalması ya da herhangi bir hata ile çok gerilerde
bitirmesi. Sonuncu başladığı yarışta bile podyuma çıkacak hiza sahip RB8’in
yarış dışı kalmak haricinde pek sıkıntısı olmaz gibi… Ferrari’nin de 15 günde 0.6-0.7 saniye
hızlanması mantıklı değil. O yüzden Alonso’nun beklemek ve zorlamaktan başka
çaresi yok.
Tabii şunu eklemeliyim, eğer Ferrari 5-8 puan arası bir
farkla şampiyonluk yarışını Brezilya’ya taşımayı başarırsa Alonso’nun şansının
şu ankinin iki katına çıkacağını düşünüyorum. Neden mi?
1.Brezilya yağmur konusunda her zaman sürprizler yapmış bir
pisttir. Yağmur da Ferrari’nin çok hızlanması demek. Aynı zamanda strateji
açısından büyük sürprizler demek. Bir anda Vettel’in avantajı uçup gidebilir.
2.Brezilya’da Ferrari ve Massa ekstra motive olacak, eğer
Alonso’ya hızlı bir araç verilirse Massa’nın 2.sırayı alıp takım arkadaşına
yılın yardımını etmesi pek uzak ihtimal değil.
3.Brezilya’da Fernando Alonso çok ama çok hızlı. Yarış dışı
kaldığı 2009 ve Minardi’de yarıştığı 2001 hariç Alonso burada çıktığı 9
yarıştan 6’sında podyuma çıktı ve diğer üçünde de 4.oldu.
Özetlemek gerekirse, Ferrari ve Alonso’nun şampiyonluk
iddiasının güçlü şekilde devamı için Austin’de ya kazanması, ya da Vettel’den
en az 2 sıra üstte finish görmesi gerekiyor. Aksi takdirde Brezilya
matematiksel olarak şans devam etse de gerçekçi olmayan bir amaç için turistik
bir geziye dönüşebilir.
RBR hiç arıza çıkarıp yarış dışı falan da kalmaz diyorsunuz yani. Böyle bir ihtimal de hiç yok. ??
YanıtlaSilOnun dışında ben Vettelin çok büyük işler becermediğini düşünüyorum.
İlk virajda 2 araç önünden çekildi. GEri kalan 6 en yavaş aracı kim olsa zaten 1-2 tur içinde geçerdi. Toro Rosslar adamın önünden resmen emir almışçasına çekildi, Takım arkadaşına don't fight him şeklinde emir geldi, olmadı pite aldılar box box box şeklinde. 2 tane SC girdiki, 2 cisi 25 saniye farkı eritti. Button'nun da Alonso düşmanlığı + beceriksizliğini de ekleyince aslında Vettel hiç bişey yapmadan çıktı o podyuma. Ne yaptı, sadece sürdü. Geri kalan kısmında zaten önü kendi kendine boşaldı.
Bazıları ilk SC den de zararlı çıktı şeklinde konuşsada, siz dahil, aslında öndekilerin pit zamanı aşağı yukarı yaklaştığı için çok daha karlı çıktı onlardan. Son sırada olsa bile. Hem açılan fark kapandı, hemde temiz lastiklerlen bir çok kişiyi geçip, öndekiler pite gireceği zaman ön gruba yaklaşmış oldu.