Barcelona’da
yapilan Ispanya GP son 10 yılda her yıl olduğu gibi bu yıl da farklı bir
yarış galibi çıkardı. Bu sefer sürpriz gerçekten de sürpriz oldu: Tarihin en
genç yarış galibi, hem de bir önceki rekoru 2.5 sene ile kırdı, dahası bir
yarışa liderlik eden en genç pilot rekorunu da aynı yarışta elde etti.
Kısacası, kimse ama kimse bu sonucu beklemiyordu. İzleyen herkesin de gördüğü
gibi bu sürpriz sonucun en büyük mimarı aslında Mercedes’in kendisiydi. Son 4 yarışı
Rosberg’e veren son şampiyon Hamilton şampiyonluğunun elinden kaymaya
başladığını görünce yarışa agresif başladı. Özellikle de startta pozisyon
kaybedince panikleyip öne atılınca kendisi de arkadaşı da kaza sonucu yarış
dışı kaldı ve bizlere sıkıcı olmayan bir sonuç hediye ettiler. Hem bu yarışın
bir değerlendirmesini yapalım istedim, hem de diğer sorularınıza cevap vermek
istedim.
Soru: Kazada
kim hataliydi? Bundan sonra ne olur Hamilton ve Rosberg arasinda? Sezon daha
heyecanli bir hale mi geldi? (Ataberk Ergun)
Kazada kesinlikle Hamilton’in hatali olduğunu
düşünüyorum. Ancak bu cezayı gerektirecek seviyede bir hata değildi. Kural
kitabı pilotlara tek çizgi değiştirme hakkı veriyor ve Rosberg bu hakkını
kullandı. Lewis’in pistin sol tarafını kullanmaya çalışması gerekiyordu, ancak
o acele edince ve Rosberg’in çizgiyi kapatacağını düşünmediği için tek çare
çimlere çıktı, orada da sonuç malum. Bundan sonra ilişkileri nasıl olur? Ben
ilişki derecelerini yine F1’den vereyim, sıralamayı ona göre yapalım.
Çok sıcak:
Raikkonen-Vettel
Sıcak:
Button-Alonso
Normal:
Massa-Bottas
Soğuk: Webber-Vettel
Buz: Alonso-Hamilton
Bu kazadan önce ilişkileri Soğuk seviyesindeydi, şimdi Buz
seviyesine yaklaştı. Buz seviyesi olmadı henüz, çünkü takım bunu affetmez. Bundan
sonra tamamen mekanik ilişkiler, pist üstünde daha fazla rekabet ve Lewis
tarafında ölçüsüz hırs bekliyorum. Sezon kesinlikle çok daha heyecanlı olacak,
Lewis’in yarışlar kazanacağını düşünürsek geriden gelen diğer takımlar için
farkın az kalması konusunda bu bir şans. Gelecek yıl da bu iki pilotun birlikte
yarışmaya devam etme ihtimalini düşük görüyorum.
Soru: Hamilton'un şampiyonluk şansı çok ama çok azaldı, özellikle
kazadan sonra risk almasına takım da karşı çıkacaktır. Sizce şansı ne? (Erşan Selçuk Karagöz)
Söz konusu adam Lewis Hamilton ise her zaman her şey
mümkündür. Şampiyonluk şansının çok azaldığını düşünmüyorum. 16 yarış var ve
Mercedes bu yıl kurşun geçirmez değil. Henüz problemler Rosberg’i bulmadı,
dolayısıyla ilerleyen yarışlarda puan durumu çok değişebilir. Lewis’in önündeki
en büyük engel heyecanı ve hırsı olabilir. Sakin olursa şansının %49 olduğunu
düşünüyorum, o 1 puanı da Rosberg’in momentumu ve hali hazırdaki 43 puan
farkına veriyorum.
Soru: Red Bull Verstappen yarışı kazansın diye Ricciardo’yu
kobay olarak mı kullandı? (Aykut Turgut)
İspanya GP’de en çok kim çalıştı diye sorsanız ilk
cevabım stratejistler olur. Bu yarışta Ferrari ve Red Bull strateji ekibi biraz
yoruldu, çünkü Mercedes yarış dışı kalınca yapılacak en ufak bir hata galibiyeti
kaçırmak anlamına geliyordu. Onlar da gayet doğal olarak stratejileri ikiye
böldüler. Red Bull ana stratejiyi Ricciardo üzerine kurdu, Ferrari de Vettel
üzerine. Pitler başladığında Ricciardo-Verstappen-Vettel-Raikkonen sıralaması
vardı, bu yüzden de Ferrari ve Red Bull’un ana stratejileri yani kazanan
strateji olduğunu düşündükleri stratejileri öndeki pilotları üzerine kuruldu.
Bu iki pilot 3 pitle yarıştı ve doğal olarak fazla stintlerinde yumuşak lastik
kullandı. Yani aslında Red Bull Ricciardo’yu kobay olarak kullanmadı, bilakis
yarış galibi olarak konumlandırdı. Stratejiler bölündüğü için Ferrari ve Red
Bull da Verstappen ve Raikkonen için 2 pit stratejisi belirledi. Planları bozan
şey, Barcelona’nın sert asfalt yüzeyi ve Verstappen’in yeteneği oldu. Pazar
gunu pistte Max’ın babası Jos haric kimse Max’den galibiyet beklemiyordu, kendisi
bile. Barcelona’ya her yıl sert ve orta sertlikte hamurlar getirilirdi,
Mercedes kış testlerinde yumuşak lastiği burada göstermelik denedi, supersofta
bakmadı bile. Aslında bunun nedenini bizzat görmüş olduk. Medium-soft farkı o
kadar azdı ki, ekstra pit stop bir pit stop süresi kadar zaman avantajı
sağlamadı bile. Bu yüzden de 2 pit stop herhangi bir probleme neden olmadan
yarış kazandırdı. Raikkonen Verstappen’i geçebilse kazanan yine 2 pit stop
olacaktı.
Soru: Raikkonen şampiyon olur mu? (Levent Oğuzhan)
Cevap: Bu soruyu öncelikle Ferrari özelinde alayım, Ferrari
şampiyon olur mu şeklinde. Bu soru sıklıkla Twitter’da bana soruluyor.
Ferrari’nin şansı ne yazık ki bu sene geçen seneden de az. Takım bir çok risk
aldı, radikal değişiklikler yaptı. Herkes aracın potansiyelinin yüksek olduğu
konusunda hemfikir, ancak henüz uygun motor, şasi, aerodinamik ayarlara
ulaşılamadı. Motor konusunda Mercedes farkı daha da açtı, aerodinamik konusunda
Red Bull da Ferrari’yi geçmiş görünüyor. Ferrari’nin bu noktadan yarışı alıp
götürmesi mucize olur. Raikkonen bu yıl iyi bir momentum yakaladı, araç iyi
olursa yarış da kazanacaktır ancak Vettel’e rağmen kazanması benim için sürpriz
olur.
Soru: Raikkonen'in 2017 sözleşmesiyle ilgili bir duyum veya
tahminin var mı abi? Ne olur sence? (Enes Demircioglu)
Raikkonen’in 2016 performansı 2017 için şansını
önemli oranda artırdı. Finli pilot koltuğunu sadece daha genç ve potansiyeli
yüksek bir pilota kaybedebilir, bunun için de sadece Bottas ve Rosberg’i aday
görüyorum. Bu iki pilot koltuklarını korurlarsa Raikkonen de devam eder.
Ferrari’nin Hamilton ile bir risk alacağını şu an için düşünmüyorum. Çünkü
Hamilton-Rosberg ilişkisinin daha kötüsü Vettel ile Hamilton arasında
çıkacaktır. En güçlü ihtimal Kimi’nin koltuğunu koruması, ama bunu da 50%’den
fazla bir ihtimal olarak görmüyorum.
Verstappen için üç beş kelam…
Ispanya GP’yi değerlendirirken tarihe not düşmek açısından
Verstappen için de üç beş kelam etmek isterim. Formula 1 kuruluşundan beri nice
yetenekli ve muhteşem pilota sahnesini sundu. Bunların birçoğu şovlarını
şampiyonluk ile taçlandırırken bazıları da (Gilles Villeneuve) yanlış zamanda
spora geldiler ve şanssızlık eseri aramızdan ayrıldılar. Sporun en sevdiğim
tarafı şu ki, bizler hiçbir zaman sporda yetenek eksiği yaşamadık, pist üstünde
dönüp duran birkaç harika pilot varken yenileri de birer birer eklendi. İşte
bunların en yenisini, hem de tarihte en genç olanını tüm dünya hafta sonu
Barcelona’da izledi. Bir pilotun ileride nasıl bir geleceğe sahip olacağını
kariyerinin ilk yılında mutlaka görürsünüz. Senna’nın, Schumacher’in,
Stewart’ın, Jim Clark’ın, Alonso’nun, Raikkonen’in, Hamilton’ın ve Vettel’in
ilk yıllarına bakın, mutlaka bir ipucu elde edersiniz. Verstappen de bu seçkin
grubun son üyesi artık. Bu tarz pilotların takım arkadaşlarına bazı serilerde
ya da F1’de geçildiğini de görürsünüz. Ama içinizdeki o ses der ki, bu adam
yine de daha iyi. Alonso örneğin Tonio Liuzzi’yi anlatırken kendi dönemimizde
herkes onun geleceğin şampiyonu olduğunu söylerdi der. Evet, Liuzzi onları
yeniyormuş, ancak tarih Alonso’yu yazdı, Liuzzi ise değil galibiyet, tek podyum
bile alamadı. Evet Verstappen genelde yendiği Sainz’a zaman zaman geçildi,
ancak aralarında bir gömlek fark var. Umuyorum ki Sainz’ın kaderi Alguersuari
ya da Kvyat gibi olmaz.
Verstappen Formula 1 dünyasının en taze starı, eğer bu
satırları okuyanlar arasında F1’i yeni yeni izlemeye başlayanlar varsa, sözüm
size, çok şanslısınız, zira yıllar sonra etrafınızdakilere bu çocuk daha yeni
yeni parladığı günleri dün gibi hatırlıyorum diyeceksiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder