15 Eylül 2012 Cumartesi

Formula 1 sorularınıza cevaplar


1. Alonso ve Ferrari’nin performansı sezonu pilotlar şampiyonluğu için yeterli mi? Alonso şampiyon olabilir mi ? (Cemre Altay )

Alonso aslında bu konuyu kendisi de İspanyol basınına açıkladı. Sadece podyumda kalarak yarış kazanmadan son 3 yarışı kazanan Mclaren’e karşı koyamazsınız. Diyelim ki Lewis 3 yarış daha kazandı ve Alonso da bu 3 yarışı 2.bitirdi. Puan farkı bir anda 16’ya düşüyor. Eğer 3. bitirirse puan farkı 7’ye düşüyor. Bu şu anlama geliyor, Alonso’nun en azından 2 yarış kazanması gerekiyor ki kalan yarışta podyumlarla şampiyonluğa yürüsün. Alonso şampiyon olabilir mi? Evet, olabilir ve bence şansı %51.

2. Sizce Mercedes’te neler ters gidiyor ve Schumi sizce seneye yarışır mı yoksa yerine kim gelir?  (Furkan Çiçek )

Mercedes’te ters giden şeyler öncelikle diğer takımlar kadar güçlü olmayan mühendis kadrosu. Çift DRS yeniliğine çok fazla ümit bağlandı ve bir çok gelişim de bu sistemi engellememesi için yapılmadı. Ancak neticede bu yenilik sadece bir galibiyet getirdi ve elde hala bir şey yok. Ferrari’den aforoz edilen Aldo Costa’nın kahraman gibi takıma transferi doğru bir hamle değildi. Ross Brawn’ın Ferrari’deki başarıları mühendislik zamanlarındaydı, Brawn GP’nin Honda aracının tasarlanmasında da çok fazla bulunmuştu. Ross Brawn takım patronluğuna fazla mesai harcamak zorunda kaldıkça mühendislik bölümü beklenen performansı göstermedi.
Schumi seneye yarışır mı? Bugüne kadarki göstergeler hayır diyordu ama Schumi’nin 1+1 yıl daha anlaşma yapmak istediğine dair çok güçlü iddialar var. Takımın da 1 yıl istediğine dair iddialar var. Bunlar doğru görünüyor bana göre, Schumi bir yıl daha kalacak gibi.

3. Hamilton Mercedes GP'ye,Kimi Raikkonen McLaren'e..Gerçek olma payı var mı? Yoksa sadece hayalden mi ibaret? (Burak Çağrı Karakaya)

Hamilton’ın Mercedes GP’ye transferi pek hayal değil gibi. Bu konu çok uzun bir yazı konusu ama Lewis bir çocuk gibi davranıyor yaşı 27’ye gelse de.  Kazandığı kupaların aslını istemek gibi komik şeylere takılması psikolojisinin iyi olmadığını gösteriyor. Mclaren’in de onun ücretini düşürmek istemesi kararından sonra takımdan bilişsel olarak koptuğunu gösteriyor. Mercedes’in onun için avantajı Mclaren’de olduğundan daha kral olacak. Muhtemelen daha fazla kazanacak. Bir diğer konu da kişisel sponsorlara izin vermeyen Mclaren’den sonra bu konuda esnek Mercedes’te kazanacağı parayı katlayacak olması.
Kısacası bana göre bu haberin gerçeklik payı yüksek. Ancak Mercedes’in Schumi aşkı bu transferi engelleyebilir.

Eğer Hamilton Mercedes’e gelirse Kimi Raikkonen’in Mclaren’e gitmesi bana gerçekçi gelmiyor. Evet, çok mantıklı bir hareket ama birincisi Kimi Lotus’ta mutlu ve Lotus beklenenden çok daha hızlı. İkincisi, Mclaren’den Kimi’nin mutsuz ayrıldığını biliyoruz. Takımın yoğun sponsor gündeminden hiç hoşlanmıyordu ve aşırı kuralci olan takımdaki bu düzenden hoşnut değildi. Yani Mclaren’e gitmek isteyeceğini pek düşünmüyorum.
4. Bir kaç ay önce Jenson’un sorunu aracın içinde kendini rahat hissetmiyor demiştiniz fikriniz hala aynı mı ? Aradan sonraki 2 yarışta 2 pole ve 2 zafer McLaren’den istikrar gelir mi ? (Sergen Topçu)

Bu konuda fikrim değişti çünkü takım Jenson için çok çalıştı, araca uyumu için ayarlar yaptı ve sonuçta hızlanan araçla birlikte Jenson da hızlandı. Bir yarış kazandı, eğer Monza’da arıza olmasa yarışı podyumda bitirecekti. Mclaren artık güçlü bir pakete ve bu pakete uyum sağlamış iki güçlü pilota sahip. En azından Takımlar Şampiyonası’nı kazanacaklarını düşünüyorum.  Sürücüler Şampiyonası ise daha çok Ferrari ve Alonso’ya bağlı.
5. Grosjean'ın yapıp 1 yarış atılmasına sebep olan hareketi Hamilton yapsa aynı cezayı alır mıydı?( Bener Pocan )

Aynı cezayı almazdı, muhtemelen bir sonraki yarışta 5 ya da 10 sıra grid cezası alırdı. Ancak, burada Hamilton farklı ceza alırdı diye adaletsiz FIA diyemeyiz. Örneğin bu pilot Alonso olsa belki de hiç ceza almazdı. Burada pilotların agresiflik seviyesi, geçmiş kazaları ve sürüş stili göze alınıyor. Grosjean 12 yarışın 7’sinde ilk turda kaza yapmış. Yani startlarda diğer pilotların ne yaptığını düşünmeden dalıyor virajlara. FIA da onu uyarmak için böyle bir ceza verdi ki son derece yerinde bir cezaydı.
6. Sebastian Vettel’in şu anda şampiyona lideri olamamasının tek nedeni dayanıklılık sorunu demek ne kadar doğru? Ve bundan sonraki yarışlar Renault motorunun diyebilir miyiz?  (Büşra Nur Altıntaş)

Tek problem dayanıklılık sorunu diyemeyiz, neticede aracın finish görebildiği 10’dan fazla yarış var. Aracın hızı da sene başında problemdi, sonra hızlandı ve sonra tekrar yerinde saymaya başladı. Ancak sorunun Vettel’in hızlı olmaması olduğunu düşünmüyorum, Vettel yaşına ve tecrübesine göre çok çok iyi bir sürüş gösteriyor. Bundan sonraki yarışlar Renault motorunun diyemiyorum maalesef, çünkü hem alternatör probleminin çözülüp çözülmeyeceği muamma, hem de Renault motorunun zayıf olduğu azami hızın gerektiği pistler olacak, örneğin Japonya, Hindistan, ABD gibi...
7.  Perez'in yarışın son 10-15 turunda adeta uçarcasına herkesten tur başına 1-2 sn kazanmasını nasıl ifade edebilirsiniz? Bu müthiş hızın kaynağı nedir? sıralamalarda kötü olan bir takımın yarışta böylesi bir hiza ulaşmasını nasıl yorumlarsınız?  ( Fahri Türedi )

Bu hızın öncelikli kaynağı Sauber’in müthiş tasarlanmış C31’i. Sauber’in tarihindeki en iyi araç olduğunda herkes hemfikir. C31 düşük ve orta downforce pistlerinde bu sezon hep güçlü performans gösterdi (Malezya, Kanada, Almanya..) Monza’da da hızlı olacağı aşikardı. Bu sezon hep söyleyip durduğumuz lastiklerin çalışma aralığı meselesi sezon sonuna yaklaşmamıza rağmen halen tam olarak çözülmedi. Sauber yarış sırasında hem sert lastikte, hem de orta sertlikteki lastikte uygun çalışma aralığını buldu ve araç uçmaya başladı. Aracın hızına doğru lastik kullanımı eklendiğinde de rakiplerinden zaman zaman 2 sn hızlı bir C31 izledik.
Yeri gelmişken, Sauber C31 sıralamalarda yavaş çünkü araç dolu depo ile hızlı olabilen bir tasarıma sahip. Sıralamalarda tek turluk benzin yüküyle kendini gösteremeyen araç yarışta dolu depoyla inanılmaz performans gösteriyor. Örneğin Perez’in ortalama sıralama pozisyonu 12,5 ama finish pozisyonu 7,7. 5 sıra fark inanılmaz bir rakam.

Netice olarak Sauber’i Ferrari’den 2, Mclaren’den 1 sn hızlı olarak nitelendiremeyiz ama uygun çalışma aralığında Monza’da izleyenlerin ağzı açıkta kaldı. Benzer, hatta aynı durum 2009’da Force India için Spa ve Monza’da yaşanmıştı. Aynı hız diğer pistlerde gösterilememişti.

8. Kalan 7 yarışı ve pistleri ve ayrıca bu pistlerin hangilerinin Ferrari'ye uygun olup olmayacağı konusunu göz önünde bulundurduğumuzda Fernando Alonso'nun kaç yarışta podyuma çıkabiliceğini ve şampiyonluk şansının % kaç olduğunu öngörebilirsiniz? (Gökhan Ergun)
Fernando Alonso’nun kalan 7 yarışın en az 4’unde podyuma çıkacağını düşünüyorum.  Şampiyonluk şansını da %51 olarak nitelendiriyorum. Kalan 49’u da diğer pilotlar paylaşmak üzere...

9. Massa ne kadar Ferrari takımında kalacak ve Massa giderse onun yerine Fernando Alonso'nun takım arkadaşı kim olur? (Esra Güneş)
Bununla ilgili çok yeni bir blog yazım var, onu okumanızı rica edeceğim. Özetle Massa’nın son yarışlarda düzenli ilk 5 finishler görmesi durumunda kalacağını düşünüyorum. Yapamazsa en güçlü aday bana göre Heikki Kovalainen, sonra da Nico Hulkenberg.

10. Günümüz pilotları ile eski zaman pilotlarını karşılaştıracak olursak hangi pilot kime benziyor? (Murat Mert)
Çok eski pilotlar hakkında fazla yorum yapamayacağım ama 1970-2012 arası dönemi göz önüne alırsak, Kimi Raikkonen’i özgür yapısı, sadece yarışmayı seven karakteri, asi davranışları, hızı, içkiye düşkünlüğü gibi bir çok sebeple James Hunt’a benzetiyorum. Zaten o da Hunt’in hayranı ve onun adını lakap olarak kullanıyor.James Hunt fiziksel olarak ise eski Red Bull, yeni Mercedes test pilotu Brendon Hartley’e çok benziyor.

Mark Webber’i rekabetçi olması, çok konuşması, etrafını eleştirmesi ve güvenlik konularında hassas olması gibi yönleriyle Niki Lauda’ya benzetiyorum.
Schumacher’in ilk dönemini yeteneği, hırsı, başarıları yönüyle Alonso’ya benzetiyorum.

Alonso hesapçı yönüyle Alain Prost’a da benziyor ama Alain Prost Alonso’ya göre fazla içten pazarlıklıydı ve Alonso eğer gerçekçi bir şansı varsa bunun peşinden gidiyor. Prost pek risk almıyordu.

Başka benzetmeler eminim gelir, şimdilik bunlar geldi aklıma...
11.  Bildiğimiz üzere pilotlar DRS'yi DRS bölgesindeyken önündeki pilotla arasında 1 saniyeden daha az bir süre varsa kullanabiliyorlar. Ancak pilotlar önündeki pilotla arasında bir saniye fark olduğunu nasıl anlıyor? Telemetrik bir sistemle pilota mı bildiriliyor, eğer öyleyse bu veriyi FİA mı pilota veriyor yoksa takım mı? ( Tuncay Demir )

Pilotlar DRS ölçüm noktasından geçtiği anda öndeki pilotla arasında eğer 1 sn’den az bir zaman varsa bu bilgi ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) tarafından algılanıyor ve pilot direksiyonunda yanan bir ışıkla DRS kullanım alanında DRS kullanabileceği yönünde bilgilendiriliyor. ECU FİA’nın yönettiği merkezi bir bilgi sistemi ve takımın dışında çalışıyor, takım sadece pilotu DRS alanında olduğu konusunda bilgilendiriyor, pilotun unutma ihtimaline karşı.
DRS’yi de pilot manuel olarak açıp kapatıyor. Ferrari’nin bu kontrolü direksiyondan ayak pedalı bölümüne aldığı yönünde bir söylenti var.

12. Bazıları Ferrari’nin hızının sadece bu haftalık olduğunu söyledi katılmasamda sizce de öyle mi ? (Beyza Dönmez)
Ferrari’nin hızı düşük downforce kullanılan bu pistte çok iyiydi. Ancak, 5 hafta önce yüksek downforce pisti Macaristan’da takım 4. en hızlı takımdı. Eğer Macaristan normlarına bakarsak evet hızı tek yarışlık gibi görünebilir. Ancak Ferrari hem yaz arasında gelişim gösterdi, hem de Magny Cours’da denediği bazı yenilikleri geliştirirerek Singapur’a getirecek. Takımdaki birçok kişi Singapur güncellemeleri hakkında çok iddialı konuşuyor. Bu yüzden Ferrari’nin hızlanacağı ve Monza’in tek yarışlık performans olmadığı sonucunu çıkarabiliriz.

13. Lotus'un, dolayısıyla Raikkonen'in geri kalan pistlerde şansı nedir?  (M.Veysi Eriman)
Lotus paketi çok hızlı bir paket, özellikle lastik kullanımının yarış ve sıralamalardaki ortalaması yönüyle belki de en hızlı araç. Ancak, araç sıcaklığa çok duyarlı ve kalan pistlerde de yağmurlu geçilecek yarışlar fazla. Japonya, Kore, Hindistan, Brezilya, Singapur yağmur riski taşıyor. O yüzden Lotus ve Raikkonen için çok çok umut verici konuşamayacağım. Raikkonen’in en azından bir yarış kazanmasını sadece fanları değil sanırım herkes istiyordur. O çok özel bir pilot ve Lotus gününde olmasa bile Raikkonen bu paketten fazlasını çıkarabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder