23 Kasım 2012 Cuma

Eyvah! Paralı pilotlar...


2013 sürücü koltuklarının artık büyük çoğunluğunun açıklandığı şu günlerde Formula 1’de koltuk bulmanın tamamen takımın maddi durumuna odaklandığını üzüntüyle görüyoruz. Takımlar üç gruba bölünmüş durumda:
1.Maddi durumu iyi ve pilotlarını sportif başarı için seçenler.
2.Maddi durumu ortada ve pilotlarını önce hayatta kalmak için, sonra da yeteneği için seçenler.
3.Maddi durumu kritik ve pilotlarını hayatını sürdürmek için seçenler.

Birinci grubu Red Bull, Ferrarı, Mclaren, Mercedes, Lotus ve Red Bull’un uydusu Toro Rosso takımları oluşturuyor.  Bu takımlar maddi problemleri olmadığından pilotlarını araçlarını geliştirebilecek, kötü bir araç da olsa potansiyelini ortaya çıkarabilecek, geleceği olan ve sponsor çekebilecek nitelikte pilotlardan oluşturuyor. Bu grubun en zayıf halkası Lotus, ancak onlar da iki pilotuna maaş ödeyebiliyor ve Grosjean’a dahi sabredebiliyor.
İkinci grubu Sauber, Williams ve Force India oluşturuyor. Bu takımlar maddi anlamda fazla parlak olmasalar da araç geliştirme konusunda kendi kendine yetebilen, geliştirme bütçeleri fena olmayan, rüzgar tüneline sahip takımlar, yani temelleri güçlü olduğu için pilot seçerken sponsor getirebilecek isimler seçerken bir yandan da yetenek arama lüksüne sahipler. Zira, bu takımlar puan alabiliyor ve bir sonraki sene ödeneğinin daha fazla olması için puan toplama konusunda da hassas olmaları gerekiyor.  Daha iyi pilotlarla karşılarına fırsat çıktığında podyum ya da ilk 5 mücadelesi yapmaları önemli. Bu yıl Williams’ın yarış kazandığını, Sauber’in 4 defa podyuma çıktığını düşünürsek durum daha net anlaşılabilir. Bu grupta Maldonado getirdiği multi milyonlarla Williams’i, Perez de kazandırdığı Telmex ile Sauber’i ihya ettiler. Sportif başarılarıyla da takımlarının yüzünü güldürdüler.

Üçüncü grup tahmin edilebileceği gibi Caterham, Marussia ve HRT’den oluşuyor. Bu takımlar çok sınırlı bütçeleriyle pilotların ödeyeceği ücretlerle ve getireceği sponsorlarla ayakta durabiliyor. En kötü durumda olan HRT tamamen sponsorlara muhtaçken Marussia ve Caterham bu yıla kadar en azından bir tecrübeli pilotla gelişim yarışı içindeydi. Caterham Kovalainen’le, Marussia da Glock’la tecrübe açığını kapatırken diğer pilotları Petrov ve Pic ile maddi açıdan güç toplamaya çalışıyordu. Marussia aynı şekilde seneye devam edebilecek, zira kuruluşundan beri ilk defa 10.sırayı elde ederek en az 13 milyon $’lik ödeneğe kavuştu ve Glock’un ödemesi için eli rahatladı. Fakat, Caterham iki yıldır aldığı 10.’lük ödeneğini kaybetme problemiyle karşı karşıya kalınca Kovalainen’le yollarını ayıracak gibi görünüyor.
Formula 1’de pilotun yarışması için sponsor bulmak yeni bir durum değil, belki sporun ilk günlerinden beri varolan bir olgu. Bunu büyük pilotların anlattığı anılardan öğreniyoruz. Örneğin sporun istatistiksel olarak en başarılı ismi Michael Schumacher para ödeyerek ve yerine geçtiği pilotun şans eseri yarışamamasıyla spora katıldı ve tek şansını iyi kullanıp spora tutundu. Yalnız, günümüzün zorlu ekonomik koşulları takımların yetenek ve tecrübeden ziyade sponsor getirisine odaklanmalarına neden oldu ve bu sporun geleceği açısından olumsuz bir durum. Kovalainen, Kobayashi, Bruno Senna, Vitaly Petrov gibi görece tecrübeli isimler seneye yerlerini sırasıyla Van der Garde, Gutierrez, Bottas ve Pic’e bırakacak gibi görünüyorlar.

Tabii buradan durumlarına üzüldüğüm sonucu çıkarılmasın zira üzüldüğüm sadece Kovalainen. Kovalainen’in Renault ve Mclaren kariyerlerinin üzerine koyduğu zorlu Caterham yıllarının sürüsünü geliştirdiğini ve daha iyi yerleri hakettiğini düşünüyorum. Kobayashi’ye üzülmüyorum, zira Sauber C31’in bu seneki potansiyelinin %50’sini bile kullanmadığını düşünüyorum. Petrov’u hız konusunda fena olmasa da istikrarsız buluyorum, Bruno Senna’yı ise –takipçilerim iyi bilir- hiç ama hiç başarılı bulmuyorum. Bruno Senna’ya asla sadece Senna demediğimi yine takıpçilerim biliyor sanırım, sadece o soyadla adlandırılmayı hak etmiyor bana göre. Diğer yandan Valtteri Bottas ve Gutierrez’İ merakla bekliyorum ve ikisine de güveniyorum, ikisinin de en geç 4-5 seneye şampiyonluk yarışı içinde olacaklarını düşünüyorum.

Özet olarak yetenek sporu olan Formula 1’in ekonomik kaygılarla maddileşmesi üzücü, umarım ya takımlar biraz daha zenginleşirler, ya da bu durumdaki takımlar yerini daha zengin sahiplere bırakır. Aksi takdirde gridde şu anda 6 şampiyon varken gelecekte 1-2 şampiyon ve orta yetenekte pilotlarla spor hayatını devam ettirecek. Alonso, Button, Kimi ve Hamilton emekli olduğunda Vettel’den başka kim kalıyor elimizde?

1 yorum:

  1. Bir de böyle paralı, tecrübesiz pilotlar her sene gelmeye devam ettikçe arka sıralardaki mücadelenin de kalitesi düşüyor. Hadi ön tarafta hala şampiyonlar ve kaliteli pilotlar var. Ya arkada? Yani şahsen ben Kovalainen, Glock, Petrov ve Trulli'un pist üstü kapışmasını Maldonado, Bottas, Grosjean gibi pilotlarınkine yeğlerim.

    Çok karmaşık bir durum. Dileyelim ki gelen yeni pilotlar hem paralı hem de yetenekli olsun. :)

    YanıtlaSil