27 Haziran 2010 Pazar

Avrupa GP değerlendirmesi : Olaylar, cezalar ve rekabetin zirvesi F1...

Takımlar arası rekabetin pilotlar arası rekabetin önüne geçtiği, sporda tansiyonun iyice yükseldiği ve performans anlamında Red Bull'un gözden çıkardığı yarışlardan birinden favori pilotları Vettel'le maksimum puanı çıkardığı Avrupa GP'si bugün tamamlandı. İlerleyen günlerde bu yarışın yansımaları bitmeyecektir çünkü birçok anlamda bazı problemler, kızgınlıklar, rekabetin acı yüzü bu yarışta gün yüzüne çıktı. Yeri geldikçe bunlara yazımda değineceğim. Öncelikle startla başlayarak yarışı kısaca hatırlayalım.



Startın en önemli gelişmesi Webber'in kalkışta yaşadığı sorundu. Webber kalkışta momentum kaybettiği için problemsiz kalkan Hamilton ve Alonso'ya geçilmekten kurtulamadı. Bu geçişler sonrası arkadan gelen Massa, Kubica, Button, Barrichello ve Hulkenberg'e geçildi. Böylelikle galibiyet favorilerinden biri olan Avustralyalı pilot 9.sıraya geriledi. Start sonrası Alonso'nun mükemmel kalkışı sonrası Hamilton'ı geçmek üzere olduğunu da gözlemledik. İlk tur sonrası sıralama aşağı yukarı oturmuştu. Webber'in pit stop yaptığı 7.tur yarışın kaderini tümüyle değiştiren gelişme olmuştu. Webber trafikten kurtulmak için erken yaptığı pit stopuyla diğer pilotların pit stopları sonrası önlere ilerlemeyi hedeflemişti. Pitten çıktıktan sonra Kovalainen'in arkasına düştü. Normal şartlarda zaten çok hızlı olduğu Heikki'nin arkasında hızı iyice artan Avustralyalı pilot Kovalainen'in normalden erken frenajında öndeki araca çarparak havalandı ve oldukça kötü bir kaza geçirdi. Yarasız kurtulması büyük bir şanstı kendisi için.

Hamilton'ın ceza polemiği

Bu kaza sonrası anında güvenlik aracı piste girdi. Güvenlik aracı pitten çıkarken arkada kalan pilotlar pite daldı. En uygun pozisyonda Button vardı ve ilk o girdi pite. Button'ı Barrichello, Kubica, Buemi, Sutil, Hulkenberg, De la Rosa, Petrov ve Liuzzi izledi. Bu grup pitten çıkarken öndeki grup hala pistteydi. Tam öndeki grup daha önce geçen Vettel haricinde pistin pit çıkışı bölümünden geçerken Hamilton güvenlik aracıyla karşılaştı. Normal şartlarda Hamilton'ın güvenlik aracını geçmemesi gerekiyordu. Ancak o tereddütte kaldı ve güvenlik aracını geçti. Alonso'dan başlayıp Massa ile devam eden grup bilinçli olarak güvenlik aracını geçmediler. Peki ne oldu? Vettel ve Hamilton zaman kaybetmeden pite girip önde çıktılar, Alonso 9.sırada döndü, Alonso'nun arkasında onun pit stopunu bekleyen Massa da 15.sırada döndü. Bu olay Alonso'ya zaten geçişin zor olduğu pistte çok pahalıya mal oldu. Hamilton trafiğe yakalanmadan ilerledi ve istikrarlı turlarla farkı açtı. Alonso bu olayı telsizden takıma bildirdi, muhtemelen takım Charlie Whiting'den olayın incelenmesini istedi, komiserler olayı inceledi ve turlar sonra Hamilton'a pitten geçme cezası verdi. Yani yaklaşık 13-15 sn. kaybettirdi. Peki böyle bir olay olmasaydı ne olurdu? Alonso'nun ön tarafla teması kopmayacak ve podyumda olacaktı. Hamilton güvenlik aracını geçmese ne olurdu? Hamilton piste 8.sırada dönecek ve şampiyona lideri olmayacaktı, onun yerine 115 puanla Vettel'le aynı puana sahip olacaktı, takım arkadaşı Button ise 124 puanla lider olacaktı. Alonso'nun da liderle arasındaki fark 29 puan değil 26 puan olacaktı. Bu açıdan bakıldığında Alonso ve Ferrari'nin seslerini yükseltmeleri çok doğal ve haklı bana göre. Kaza sonrası Alonso yarışın "manipüle edildiğini" takımsa yaşanan olayın "skandal" olduğunu açıkladı. Bu problemin çok su götüreceği ve gündemi meşgul edeceği kesin.



Ayrıca bu sırada güvenlik aracı ardında hızları nedeniyle inceleme altına alınan Button, Barrichello, Hulkenberg, Kubica, Petrov, Sutil, Liuzzi, Buemi ve De la Rosa yarış sonrasında 5 sn cezası aldılar.

Kobayashi ve muhteşem performansı...

Bu olaylar sonrasında pite girmeyen 2 pilot kalmıştı: Kobayashi ve Di Grassi. Sauber pilotları yarış başlarken lastiklerini seçme özgürlükleri olduğundan farklı stratejiler uyguladılar. Kobayashi sert lastiği seçerken De la Rosa yumuşak lastikte karar kıldı. Kaza ve güvenlik aracı periyodu Kobayashi'nin ekmeğine yağ sürdü. Japon pilot zaten sert lastikte olduğundan pite girmeyip yarışın sonunu bunun için yarışın sonunu bekledi. Pite girdiği 53.tura kadar yarışı 3.sırada götürdü. Şimdi sıkı durun : Kobayashi güvenlik aracının çıkışından pite girdiği 53.tura kadar geçen 38 turun tam 25'inde bir önceki turundan daha hızlı tur zamanı çıkardı. Yani istikrar abidesi oldu. Bu rakam karşılaştırılabilecek pilotlar arasında Vettel için 48 turda 31 tur, Hamilton için de 47 turda 22 tur. Kısacası Kobayashi için %65,7, Vettel için %64,5, Hamilton için %46,8... Yarışın ortalarında pite girse 18.sırada çıkacak Japon pilot lastiklerini tam 53 tur kullanarak farkı iyice açtı. Pitten çıktıktan sonra piste 9.sırada döndü ve taze lastikleriyle önce Alonso'yu, sonra son virajda Buemi'yi çok cesur bir hamleyle geçerek yarışı 7.sırada bitirdi. Daha önce de söylemiştim, Japon pilot gridde sevdiğim ve takip ettiğim 3 pilottan biri, ilk yarışından beri de destekliyorum. Ve F1 onunla çok daha seyir zevki olan bir hale gelecek. Bravo Koba!!

Mercedes geri gitmeye devam ediyor...

Aslında başlıkta Mercedes desem de bu bölüm Mercedes&Schumacher bölümü.. Bu bölümü Kobayashi bölümünden hemen sonra verdim çünkü bir takımın ve pilotun yaptığını Mercedes&Schumacher yapmadığı için tüm yarışı berbat ettiler. Kobayashi'nin pite girmeyip devam ettiği 11.turda Schumacher pite girdi, bu zaten 1 tur geç alınmış bir karardı. Bu esnada konvoy geçtiğinden pit yolu kapalıydı. Schumacher konvoyu beklemekle kalmadı, bu bekleme sonrası gridin sonların geriledi. Buradan sonra da acı dolu dakikalar başladı Alman pilot için. Kaybedeceği birşey kalmayan eski şampiyon yumuşak lastiği bir tur kullandıktan sonra sert lastiklere geçti ve böyle devam etti. Eğer Kobayashi'nin kararını Schumacher de uygulamış olsa onun önünde gidiyor olacaktı. Ve yeteneğinin de yardımıyla yarışı ilk 5 içerisinde bitirebilecekti.


Michael Schumacher - Valencia

Bir taktik dehasına sahip Mercedes'te Ross Brawn'ın bu duruma engel olamaması trajik bir durumdu. Mercedes bu durum sonrası bu şoku nasıl atlatır bilmiyorum. Şu bir gerçek ki hem takımın hem de Schumacher'in bu moral bozukluğunu atması kolay olmayacak. Önümüzdeki 1-2 yarışta en azından bir podyumla bu durumu atlatmaları gerekir. Twitter'da daha önce de yazdığım gibi ben takımın 2011 aracına çoktan başladığına eminim, 2011'e odaklanma kararının resmen açıklanması da Macaristan'da olabilir. Şu anda tek problem ana hissedar Daimler'in tepkisi bana göre.

Ferrari'de durum...

Ferrari bu yarışa getirdiği güncellemelerden sonuç alacak gibi duruyordu. Alonso ilk birkaç turluk bocalamadan sonra öndekilerin tur zamanlarını tutturmuştu, hatta daha da hızlı görünüyordu. Eğer güvenlik aracı piste girmese muhtemelen 12 tur civarında pistte kalacak ve çok daha iyi kullandığı sert lastikler sayesinde yarışı ikinci bitirebilirdi. Birincilik içinse şans gerekiyordu. Ancak şans bugün onun aleyhineydi,  bu nedenle geri sıralara gitmek zorunda kaldı. Massa yine berbat bir yarış daha geçirdi. Bugün o da en azından ilk 5'de yer bulacak hıza sahipti. 2008'de bu pistteki ilk yarışı kazandığını unutmayalım.

Ferrari için umutlar giderek azalıyor. Bu pistte alınacak bir galibiyet takımı çok daha cesaretlendirebilecekken Silverstone gibi Mclaren ve Red Bull'un dominant olacağı bir pistte geride kalacak gibi görünüyorlar. Hockenheim da yine Red Bull'un çok güçlü olacağı yerlerden. Normal şartlar altında Ferrari'nin galibiyet kovalayacağı ilk pist Macaristan, Monaco'daki performansları bunun için bir gösterge.


Fernando Alonso

Alonso şu anda liderden 29 puan geride. Takım arkadaşı Massa Alonso'dan tam 31 puan geride. Önümüzdeki iki yarışta örtülü şekilde Alonso desteklenecektir. Fark 50'nin üstüne çıktığında da (yani 2 galibiyet puanı) takım resmen Alonso'nun destekleneceğini açıklayacaktır. Takımın çok güçlü güncellemeleri sağlaması gerekiyor. Ben hala Alonso'nun şampiyon olabileceğini düşünüyorum, özellikle de Red Bull ikilisi birbirlerinden puan çalarken. Kubica'nın da ilk 4 pilottan alacağı her puan İspanyol pilotun lehine olacak.

Mclaren güçlü performansına devam ediyor

Bu yarış Mclaren'in Silverstone güncellemesinden önce olduğundan puan kaybetmesinin çok sıkıntı yaratmayacağı bir yarıştı. Buna rağmen takım hem sıralamalarda hem de yarış içerisinde şansın da yardımıyla bu durumdan güçlü bir sonuç çıkarmayı başardı. Bu yarışın gizli yıldızı bana göre Button'dı, istikrarı ve gerektiğinde istediği şeyleri yapabilme yeteneğiyle. Geçen yarışta da belirttiğim gibi İngiliz pilotu şampiyonluk şansı yönünden Hamilton'dan kesinlikle ayırmıyorum, geride kaldığı günlerde bile çok değerli puanlar toplamayı başarıyor. Bugün sezonun ilk en hızlı tur zamanına da imza attı. Ayrıca birkaç yarıştır ilk defa en hızlı turu son anlarda pite giren pilotlardan biri değil, aşınmış lastiklere sahip bir pilot kaydetmiş oldu.

Red Bull ve Vettel...

Sezonun fırtına takımı Red Bull 2 yarış sonra tekrar podyumun en üst basamağına geçti. RB6 bugün 3.sektördeki hızı sayesinde farkı koruyabildi. Vettel de tam 6 yarış sonra kazanarak moral buldu. Takım güncellemelere devam ettiği sürece en hızlı takım ünvanını kaptırmayacak gibi. Tek problem iki pilotun birbirlerinden puan çalmaları sorunu. Şampiyon olmak isteyen daha az hata yapmak zorunda. Vettel bugün en önde rahat bir şekilde galibiyete ulaştı. Yaşadığı en heyecanlı an pit stop sonrası hatası sonucu Hamilton'a geçilmek üzere olduğu andı. Silverstone'da, geçen yıl kazandığı yerde çok daha agresif olacaktır. Webber ise sadece bu yarışı unutup gelecek yarışa odaklanacak...


Sebastian Vettel

Diğer ekleyeceklerim...

Birkaç noktayı son olarak vurgulamak istiyorum. Bugün hız ölçüm noktasındaki ilk 3 araç (Buemi, Alguersuari ve De la Rosa) Ferrari motoru kullanıyordu. Yine bugün pite geç giren Di Grassi diğer yeni takımların pilotlarından 1 tur önde yarışı tamamladı.

Bana zaman zaman bu sporu neden bu kadar sevdiğim ve yakından takip ettiğim soruluyor. Sadece bugün yaşananlar bile benim cevap vermeme gerek kalmayacak kadar cevap niteliğinde. Hafta içinde Ferrari'nin yaptığı reklam amaçlı örtülü ama yeni egzost/difüzör sistemini test amacı da taşıyan Fiorano testi eleştirildi rakip takımlar tarafından, ardından bugün Ferrari Mclaren'in güvenlik aracını geçişine ve küçük bir cezayla kurtulmasına ateş püskürdü. Rekabet artık o kadar kızıştı ki, tüm takımlar en ufak bir şansı değerlendirirken rakipler de diğerlerinin haklı/haksız kazançlarını yakından takip ediyor. Bu mücadeleyi takip etmek ve değerlendirmek benim için tarifi imkansız bir keyif...

Her zaman söylediğim gibi, küçük detaylar büyük farklar yaratır ve bu farklar F1'de "büyük"ten de daha güçlü kelimelerle ifade edilebilir...

Yarışın yıldızı: Kamui Kobayashi
Yarışın hayal kırıklığı : Mercedes GP
Yarışın en heyecanlı anı: Webber-Kovalainen kazası
Yarışın geçişi: Kobayashi'nin Buemi'yi geçişi
İyiler: Vettel, Hamilton, Alonso, Button, Williams, Buemi
Kötüler: Schumacher, Mercedes GP, Alguersuari

2 yorum:

  1. Hamilton, Alonso ve Kobayashi gibi pilotları diğer pilotlardan ayıran en önemli özellik risk alabilmeleri, çılgınca hareketler yapabilmeleri ve sonuna kadar mücadeleye devam edebilmeleri bence. Hamilton'un yaptığı da bunun bir göstergesi, Alonso'nun telsizden çığlık çığlığa isyan etmesi de... Hamilton ve Alonso dünya şampiyonu oldular ve bence Kobayashi de geleceğin dünya şampiyonlarından biri...
    Hamilton'a gelince evet çılgınlık yaptı ve cezasını da çekti. Aldığı ceza hafif gibi görünse de daha ağır bir ceza da Hamilton'a karşı bir adaletsizliğe yol açacaktır düşüncesindeyim.
    F1'in en güzel yanlarından biri (özellikle yeni puan sistemi ile birlikte) her an her şeyin olabilmesi bence. Alonso'nun şamppiyonluk iddiası halen sürürüyor. Alonso halen şamppiyonluğun en büyük adaylarından biri. Bunun böyle olduğunu ileryelen günlerde göreceğiz.
    Schumacher&Brawn ilkilisinin bu yarış performansı için söylenebilecek tek bir şey var "Rezalet"

    YanıtlaSil
  2. Söylediklerinize aynen katılıyorum, eklemek istediğim şey de Kobayashi'nin birkaç yarış böyle gitmesi sonucunda Renault koltuğu kapma ihtimali doğabilir, daha aşağısını bence düşünmemeli bile.

    YanıtlaSil