14 Haziran 2010 Pazartesi

Kanada GP değerlendirmesi : Lastik savaşlarından Mclaren galip çıktı...

Nereden başlasam bilemediğim bir yarış değerlendirmesi yaptıran Kanada GP'si Montreal'de bugün tamamlandı. Bridgestone'un takımlara baş ağrısı yaratan ve eleştirilen farklı lastik getirme ve kullanma zorunluluğunun izleyiciler için keyifli yarışlar ortaya çıkardığı bir kere daha anlaşılmış oldu. Mclaren'in üstünlüğü artık rahatlıkla görülürken Red Bull yanlış stratejisiyle önemli puanlar kaybetti, Ferrari ise çok kötü geçen Türkiye yarışından sonra tekrar güç kazanmış göründü.

Start ve ilk turlar

Yarışı lastik kullanımının belirleyeceği zaten biliniyordu ama lastiklerin ne kadar süre dayanacağı ve doğru yarış stratejisinin ne olacağı bilinemediğinden start çok kritikti. Gözüme çarpan en iyi start refleks anlamında Vettel'in startı oldu, ok gibi fırladı. Bunun dışında da Massa-Liuzzi kazası hariç startta ilginç bir durum olmadı. Formula 1'de yarış sırasında yapacağınız en ama en önemli şey startta bir temas yaşamamaktır, zira ilk sırayı almak ve kaza yapıp son sıraya gerilemek arasında bir risk sıralaması yaptığınızda ikinci seçeneği göze almak pek akıl karı değil. Massa ve Liuzzi de eğer kaza yapmasalar ama 2-3 sıra bile kaybetseler bugün en kötü ihtimalle 6-7. sıraları alabilirlerdi.

Stratejiler değişiyor
Yarışın başlangıcından sonra yumuşak lastiklerin en azından 10 tur gideceği sanılıyordu. Ancak yarış başlar başlamaz sert lastikle başlayan Red Bull'lar yumuşak lastikle başlayan Ferrari ve Mclaren'lere hızla yaklaşmaya başladılar. Bu şekilde birkaç tur gittikten sonra artık her tur cepten yediğini anlayan Mclaren ve Ferrari pit duvarları pilotları pite alarak sert lastiklere geçiş yaptılar, bu esnada da yarışın en heyecanlı anlarından biri yaşandı, ezeli rakipler Hamilton ve Alonso pit yolunda yan yana geldiler, Ferrari'nin ultra hızlı pit stopuyla Alonso bu kapışmadan galip ayrılarak Lewis'in önüne geçti.

Red Bull neden geride kaldı?

Normal şartlar altında Red Bull'ların ve Kubica'nın sert lastiklerle başladıklarından yarışı uzun süre sert lastikle götürmeleri ve rahatlıkla kazanmaları gerekiyordu ama evdeki hesap çarşıya uymadı ve sert lastiklerle Vettel 13, Webber 14 ve Kubica 9 tur dayanabildi. Peki ama neden? Neden yarış sırasında 40 tur dayanan sert lastikler startta bu kadar dayanmadı? Burada 2 sebep olabileceğini düşünüyorum, birincisi yarış başında zeminde yeterli kauçuk olmamasından dolayı yol tutuşunun olmaması, bir diğer neden de sert lastiklerin yarış başında yeterli derecede ısıtılamaması. Isıtılamayan ve yol tutuşu olmayan lastikler ufalanma sorunu yaşayınca bu lastiklerde ısrar etmedi takımlar ve pite girdiler. Tek farklı kararı Vettel aldı ve yumuşak lastik taktı. Webber sertlerle devam etti. Tecrübenin haklı olduğunu da burada anladık. Yumuşak lastiklerle istikrarlı olarak 1.20'li turlar atan ama tur zamanlarını bir türlü iyileştiremeyen Vettel 27.turda mecburen pite girdi ve yarış sonuna kadar gideceği sert lastiklere geçiş yaptı. Webber ise yarış öncesi tahmin ettiğim gibi sert-sert-yumuşak taktiğiyle gitti. Red Bull önceden öngöremediği sert lastik ufalanması nedeniyle kağıt üzerinde doğru olan stratejisini çalıştıramadı. Kayda değer noktalardan biri Webber'in yumuşak lastikle attığı istikrarlı ve iyi turlar. Avustralyalı pilot yanlış hatırlamıyorsam yaklaşık 15 tur boyunca 1.18-1.19'lu turlar attı, Webber'i hala şampiyon adayları arasında saymayanlara buradan duyurulur...

Yeri gelmişken 2 yarıştır geride kalan ve Mclaren'in yükselişine karşı koyamayan Red Bull'un artık ciddi hamleler yapması gerekiyor, gerek yönetim için, gerekse teknik anlamda. Her yarışta öndeki pilotu desteklediğini söyleyen Red Bull Türkiye'de bununla çelişen uygulamalar yaptı, bunun sonucunda her iki pilotu da küstürdü. Elindeki bu tarihi fırsatı takımın değerlendirmesi gerekiyor.

Mclaren'den müthiş performans

Lewis Hamilton


Mclaren'ler bugünün tartışmasız en iyileriydi. Yumuşak lastikten çıkış kararını geciktirmeyen takım pilotların pite giriş zamanlamasında da fantazi yapmadı. Zor olan çok erken pit stop kararını önce gerideki Button'da denediler ve çalıştığını anlayınca da öndeki Hamilton'da denediler. İkinci sert lastik kararını da kesin karar olduğundan Hamilton'da denediler ve galibiyetin önünü açtılar. Takım doğru strateji seçti ve uyguladı. Düzlüklerde iyi bir performans sergilediler. Yalnız iki Mclaren de ilk sektörde Ferrari ve Mclaren'e göre daha yavaş kaldı, bu da kerblerdeki performans için soru işareti demek, öncelikle Macaristan'da bunu test edeceğiz, Monza'da ise gerçek sınav olacak... Mclaren iki pilotunun da ikişer galibiyetiyle sezonun en iyisi olduğunu gösteriyor, şampiyonluğun da bana göre en güçlü adayı Mclaren takımı. Pilotların şansını eşit görüyorum. Lewis Hamilton bugün yayında da söylediğim gibi lastik kullanımında sorunlarını çözmeye başlamış gibi görünüyor. Yine de bugünün en iyi lastik kullanıcısı Alonso ile Button'dı.


Mclaren takımı galibiyet sevinci



Ferrari'de durum

Ferrari aslında bugün Alonso'nun da basın toplantısında söylediği gibi başına gelen iki sorunla galibiyeti kaçırdı. Önce Buemi geçişi sırasında Hamilton'la, sonra da Chandhok tur bindirmesi sırasında Button'la yaşadığı sorunlar Alonso'ya 2 sıra kaybettirdi. Mclaren'lerle tamamen aynı stratejide yarışan İspanyol pilot lastiklerini korumak için genellikle riskten uzak durdu. Red Bull'ların sorun yaşadığı bu yarışta mutlaka podyumda olması gerekiyordu, yine Mclaren'lerin duble yaptığı yerde yarışta olması için değerli puanları alması gerekiyordu. Nitekim bunu başardı. Valencia ile birlikte eğer takım gerçekten de rekabetçi bir paket üretirse Alonso yarışın içinde olacaktır. 27 puan önünde olduğu takım arkadaşı Massa'nın da onu desteklemesi bana göre Monza'dan itibaren resmi olarak başlar.


Fernando Alonso-Kanada GP


Scuderia'nın bu yıl başarısızlığa tahammülü olmayacak. Massa için söylenecek fazla birşey yok, kötü bir gün geçirdi. Bu pistte zaten çok başarılı olduğu söylenemez. Geç fren yapmayı seven bir pilota bu pist pek de sevimli gelmez, lastikleri ve frenleri açısından... Bu yarışı unutup Valencia'ya odaklanacaktır.

Mercedes'te yüzler gülmüyor

Mercedes için kabus devam ediyor. Resmen açıklanmasa da eminim ki takım 2011 için çalışmalara çoktan başlamıştır ve 2010 için kaynakları kısmıştır. Takımın performansına girmeye gerek görmüyorum. Schumacher gerek agresifliği gerekse yanlış strateji nedeniyle bugün Rosberg'in gerisinde kaldı. Ferrari ve Mclaren'le birebir aynı stratejiyle yarışan Rosberg, aracının performansı nedeniyle yerine razı oldu. Ferrari ve Mclaren'ler 2.pit stop sonrası 1.19'dan başlayan ve 1.18'de biten istikrarlı turlar atmaya başlarken, Rosberg bu turlara 50.turda ulaşabildi. Bu da takımın nerede olduğunu gösteriyor. Bu yıl şans eseri alınacak bir galibiyet Mercedes GP için "cherry on the cake" olacak.

Force India ve yeniler...

Force India için ayrı bir paragraf açmak istedim. Düşük downforce'a uyumlu aracıyla bu tip pistlerde çok önde yer alan takım 2010'da artık her pistte düzenli puan alan bir takım haline dönüştü. Bu sezon 8 yarışın 7'sinde puan aldılar. Bu gelişim sadece alkışlanır...

Yeni takımlardan bugün öne çıkan takım Lotus'tu. Serbest antrenmanlarda zaten Williams, Sauber ve Toro-Rosso'dan sadece 1 sn yavaş görünen takım, yarış sırasında gerek attığı tur zamanlarıyla, gerekse istikrarıyla kaliteli bir takım görüntüsü verdi. Takımın artık yerleşik takımları geçme hedefi daha gerçekçi görünüyor.

Sonuç olarak keyifli bir yarış izledik, geçtiğimiz senelerde sıkıcı yarışlar izleten Valencia'da umuyoruz ki yine heyecanlı anlar ve farklı stratejiler izleriz.

Benden şimdilik bu kadar...

Yarışın yıldızı: Lewis Hamilton
Yarışın hayal kırıklığı: Michael Schumacher
Yarışın en heyecanlı anı: Alonso ve Hamilton pit kapışması
Yarışın geçişi: Buemi'nin Schumacher'i geçişi
İyiler: Alonso, Button, Buemi, Force India, Kovalainen
Kötüler: Schumacher, Kobayashi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder