19 Ağustos 2010 Perşembe

İki soru: Adrian Newey'in kariyeri - F1'de motor sesleri

Soru: Adrian Newey gibi bir adam Mclaren'dan 2005'te neden ayrıldı ? Ya da Mclaren onu nasıl bıraktı? Konu sadece maaş mıydı? Bu sene Red Bull'dan 10 milyon Euro aldığını duydum

Soran: Emre5 , 5 Ağustos Perşembe

Newey, Jaguar zamanında da takımdan teklifler alıyordu, böylesine bir tasarım dehasına bu tarz tekliflerin gelmesi doğal. O zamanlar da ayrılmanın eşiğine gelmişti ancak Mclaren takımı onu elinde tutmayı başardı. Jaguar takımı Red Bull'a dönüştükten sonra da teklifler geldi ve bunların maddi tarafı oldukça güçlüydü.

Newey'in takımda kalmasında Ron Dennis'in rolü büyüktü. Red Bull'un henüz bir takımı yokken F1'de zaten yüklü sponsorluk anlaşmaları vardı. Dietrich Mateschitz Jaguar'ı alarak Red Bull takımına dönüştürmeye karar verdiğinde zaten yüklü bir bütçeyi gözden çıkarmıştı. Ve amacı markasına yatırım yapmaktı. Formula 1'de başarı için de Adrian Newey'i almak o zaman için Red Bull adına önemli bir adımdı. Aynen Toyota'nın Mike Gascoyne'u alarak yaptığı gibi. Söylediğin gibi yaklaşık 10 milyon Euro yıllık maaşla Red Bull takımına geçti.


Adrian Newey : Bir yüksek performans ve başarı makinası

Konu sadece maaş mıydı? Evet, konu neredeyse sadece maaştı diyebiliriz. Bu arada Red Bull takımı mevcut performanslarının hemen hemen tamamını borçlu oldukları Newey'e 2009 aracı RB5'i hediye etti. Yıllardır sporun içinde olan bu dahi adam için daha anlamlı ve harika (ve de pahalı) bir hediye olabilir miydi, varın siz karar verin...
 
Soru: Metin abi neden aynı motoru kullanan takımların sesleri farklı oluyor. Mesela 2009'da Mercedes motoru kullanan Mclaren Brawn ve Force India'nın sesleri birbirinden farklıydı. Bizim duyduğumuz bu sesleri etkileyen başka sebepler de mi var??
 
Soran: erenschumacher, 18 Ağustos Çarşamba

Motorların ürettiği güç beygir gücü ve devir açısından eşittir. Tabii ki aynı motoru kullanan takımlar için. Geçmişte Ferrari'nin motor verdiği takımlarda kullandığı motorların daha kalitesiz olduğuna dair bir söylenti vardı, özellikle 2006-2007 yıllarında. Elbette gerçekten uzak bir söylentiydi bu.

Aynı motoru kullanan takımların motor seslerinin de doğal olarak aynı olması teorik olarak beklenebilir ancak durum böyle değil. Motorun güç üretmesi, maksimum hızı, hızlanma becerisi gibi konular kendisiyle birlikte bazı detayların da güçlü ve başarılı olmasına göre değişiyor. Motora bu desteği sağlayan iki hayati organ var, fren ve vites kutusu. Takımlar da doğal olarak özelleşmiş vites kutuları ve farklı üreticilerden alınmış fren sistemleri kullanıyorlar.

Vites kutularının dayanıklılığı ve kesintisiz vites değişimi önemli olduğundan her takım kendisine özel geliştirdiği vites kutusunu kullanıyor. Dahası her pistte vites değişim zamanları ve vites aralıkları ayarlara göre değişiyor. Bu da motorun hızlanma ve yavaşlama sırasındaki seslerini doğal olarak değiştiriyor. Aynı zamanda maksimum hızda ulaşılan ses de vites kutusuyla yakından ilgili.

Frenleme de motorun seslerini değiştiren unsurlardan biri. Fren sistemlerinde farklı üreticilerle çalışılıyor. Brembo en fazla takıma fren sistemi sağlayan firma şu anda. Ferrari ile eski ve köklü bir iş ilişkisi olan İtalyan firması Brembo, Ferrari dışında 5 takıma daha fren sistemleri sağlıyor : BMW Sauber, Mercedes GP, Red Bull, Toro Rosso ve HRT. Mclaren de Akebono firmasıyla çalışıyor fren sistemleri için. Mov'it Renault'ya, AP Racing Force India'ya fren sistemleri sağlıyor. Hitco geçen Renault, Force India, Brawn, Sauber, Mclaren ve Toyota'ya karbon fren sistemi sağlıyordu. 2006 sezonunu hatırlayacak olursak Ferrari ile Renault arasındaki şampiyonluk savaşında Schumacher-Alonso, Bridgestone-Michelin, Brembo-Hitco da kendi arasında yarışıyordu.

Brembo geçmişte olduğu gibi bugün de F1'e güç katmaya devam ediyor...

Özet olarak motor aynı olsa da motoru destekleyen unsurlar takımlara özel olarak değiştiğinden motor seslerini aynı olarak duymayabiliyoruz. Motor sesi demişken Formula 1'de duymaktan inanılmaz derecede keyif aldığım iki sesi açıklamak istiyorum : Birincisi formasyon turu sırasında fren ve lastik ısıtmak için aniden hızlanan araçların çıkardığı o müthiş kükreme sesi, diğeri de starttan saniyeler önce 1.vitese geçiş sonrası duyulan harika motor homurtusu...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder