29 Kasım 2010 Pazartesi

Massa'nın 2011 performansı ve KERS'in dönüşü

Soru: Seneye Ferrari'de pilot değişikliği gözükmüyor gibi. Fernando bu performansıyla devam edebilir ama sizce Felipe Massa neler yapar?
Soran: Kthnulsy, 15.11.2010

Felipe Massa için 2011 yılı Ferrari'de kalma/gitme kararının verileceği sene olacak. 2010'da Alonso'nun net bir şekilde arkasında kalan Brezilyalı Schumacher zamanında bile takım arkadaşına bu derece mağlup olmamıştı.

2010'da temel problemi lastik ısıtmaydı, özellikle sert lastikleri hem sıralamada hem de yarışta kullanamayınca bir varlık gösteremedi. 2011'de lastikler açısından tek değişiklik Pirelli'nin gelişiyle beraber hamurların farklılaşması olacak. Eğer lastik hamuru karışımı Felipe'nin lehine olursa kazanan günlerine dönecektir. Ancak Alonso'yu geçebileceğini yine düşünmüyorum.
Şahsi fikrimi soruyorsan Massa için 2011'in birazcık iyi ama yine de bu seneki gibi sönük geçeceğini düşünüyorum. Herşey lastiklere adaptasyonuna bağlı.

Eğer bu seneki gibi başarısız olursa ve Ferrari'ye Takımlar Şampiyonasında değerli puanlar kazandıramazsa menajeri Nicolas Todt'a teşekkür edilecektir ve diğer pilotu Jules Bianchi'yi geliştirmesi istenecektir.

Robert Kubica, Sebastian Vettel ve Nico Hulkenberg Ferrari'nin 2012 gündemini oluşturacaktır bu durumda.

Soru: KERS sisteminin geri dönüşü hakkında ne düşünüyorsunuz? Bunun F1'e bir yararı olacak mı? Şahsi görüşüm olmayacagı yonunde cunku mucadeleyi kısıtlıyor bana gore.
Soran: belirsiz, 25.11.2010


KERS sisteminde FIA ve takımların ısrarcı olmasının sebepleri var. Formula 1 dünyası uzun süredir spordaki teknik öğrenimlerin yol araçlarına da aktarılması gerektiğini savunuyor ve bunun için özel programlar ve departmanlar oluşturuyor. Özellikle Ferrari, Renault ve BMW'nin bu konuda fazlaca örneği var. Bu üçü içinde de Ferrari'yi ayırmak lazım. Zaten spor araçlar ürettiğinden performans için Formula 1 kazanımlarını oldukça fazla kullanıyorlar.

KERS de ilk gündeme geldiğinde takımlardan karşı çıkan olmadı. Özellikle de motor üreticileri buna sıcak baktılar. Ancak Ferrari ve Mercedes bunun 2009'da değil de 2010'da başlatılmasını istemişlerdi. Sistemi hazırladığını ve bu yüzden öne geçeceğini düşünen, diğer takımların isteksizliğini görünce ısrar ederse onların zaafından faydalanacağını düşünen BMW'nin "şark kurnazlığı" nedeniyle sistem 2009'da başlatıldı. Ancak evdeki hesap çarşıya duymadı ve BMW tek kelimeyle "çöktü". Mclaren ve Ferrari ise sistemi tüm sene kullandılar. Hatta Ferrari performansının çok kötü olduğu 2009 senesinde KERS sayesinde önden fazla kopmadı ve yine KERS sayesinde Spa'da sezonun tek galibiyetini kazandı.

2010'da takımlar hazır olmadığından yönetmelikte olsa dahi FOTA sistemi 2010'da kullanmama kararı aldı. Şimdi de 2011 için tekrar gündeme geldi ve seneye kullanılacak.

Ben iki sebeple KERS'e sıcak bakıyorum:

1.Enerji geri dönüşümü F1'de kullanıldıktan sonra ileride yol araçlarına aktarılabilir, bu da F1'in "halka inmesi" anlamına geldiğinden popülaritesini ve faydasını artırabilir.

2.Zaten açığa çıkan kinetik enerjinin tekrar kullanılması söz konusu olduğundan gayet düz bir mantıkla bunun "israfı" önlediğini düşünebiliriz. Elbette bu su ya da elektrik israfı gibi değil, kastettiğim de bu değil. Açığa çıkan enerjinin tekrar kullanılması fikri ileride Formula 1 teknolojisinde farklı bir çok gelişime ilham verebilir.

2009'da sistem takımların bazılarında mevcut bazılarında mevcut olmadığından sistem yarışları sıkıcı hale getirmişti ancak 2011'de durum böyle olmayacak ve sistemlerin iyi çalışması ve yarış içinde doğru zamanda kullanım gibi konular sorgulanacak, burada yaşanan başarısızlıklar ve eşitsizlikler de yarışlara keyif getirecektir. Ayrıca 2009'da getirdiği ekstra ağırlık problemi 2011'de olmayacak ve sistemi araçta taşımanın dezavantajları ortadan kalkacak.

Umarım düşündüğüm gibi KERS F1 teknolojisinde yeni ilhamlara ve yeni gelişmelere yol açar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder