15 Mart 2010 Pazartesi

F1 2010 sezonu başladı : Bahreyn GP analizi

Formula 1 2010 sezonu bu hafta sonu büyük bir coşkuyla açıldı. En azından benim için :) Tüm il ve ilçelerde, KKTC ve dış temsilciliklerde ne oldu, yarışı takip eden oldu mu bilmiyorum ama benim için Pazar günü hayat tamamen yarışa endeksliydi. Keyifli bir neticeyle de Pazarım tümden aydınlandı.

Yarış analizine önce Cuma ve Cumartesi'den başlayalım. Sezon öncesi tahminler yaklaşık olarak Cuma ve Cumartesi günleri ispatlanmış oldu. Herkesin aracın limitlerini görmek istediği Cuma ilk antrenmanlarda Ferrari ve Redbull'lar çok hızlılardı. Bu seansın sürprizi Force India oldu, ilk sırayı almaları geçen sezon yakaladıkları ivmeyi devam ettirdiklerini gösterdi. İkinci seansta herkes yarış simülasyonuna odaklanırken Mercedes GP sıralama simülasyonu da yapması sebebiyle Nico Rosberg'le en hızlı dereceyi elde etti. Cumartesi ilk antrenmanlar da hafta sonunun tam olarak göstergesiydi, Alonso en hızlı turu attı.

Sıralamalarda Redbull'un hızı çok çok iyiydi. Redbull demenin yanında hatasız ve nefis bir turla pole pozisyonunu alan Sebastian Vettel'in tura en azından yeteneğiyle 0.2 sn kazandırdığını söyleyelim. Macaristan'daki kazadan sonra ilk defa yarış hafta sonunda piste çıkan Felipe Massa 0.1 sn ile pole'ü kaçırdı, yani Vettel bileğinin hakkıyla ilk cebe yerleşti. Fernando Alonso 0.4 sn farkla 3. cepten start alma hakkını elde etti. Gridin gerisi de beklendiği gibi McLarenler ve Mercedesler şeklinde sıralandı.

Ve start..

Startta Alonso'nun Massa'yı geçeceğini tahmin etmiştim, öyle de oldu. Alonso'nun startı izlenmeye ve değerlendirmeye değer bir starttı. Gridin en kurnaz ve komple sürücülerinden biri olan Alonso 2. virajın çıkışına kadar hesaplamıştı yapacaklarını. Kalkışta Massa'nın önüne geçmeye çalışmadı, arkasında bir süre gidip slipstreaming'den (önüne diğer aracı alıp rüzgar etkisinden kurtulmak) faydalandı, 2.virajın sol viraj olduğunun da bilinciyle ilk viraja Massa'nın solunda ve geride girdi, amacına da ikinci virajın çıkışında ulaştı. Süper bir geçiş senaryosu!

Bu seneki yeni kurallar nedeniyle her pilot sıralamalarda en hızlı turu attığı lastikle başladı yarışa, ön bölümde Adrian Sutil hariç herkes yumuşak lastikteydi. Bu da asıl fark yapılacak bölümün ilk bölüm olduğunu gösteriyordu. Sebastian Vettel bu iilk bölümde olabildiği kadar zorlayıp fark açmak ve bu farkı yarış bitene kadar da korumak amacındaydı. Beklendiği gibi de aracını ve lastiklerini zorlamaya başladı. Hrt, Lotus ve Virgin hariç tüm takımlar 2.05-2.06 arası turlar atarken Ferrariler ve Vettel 2.03'lere kadar düştüler ilk bölümde. Mclaren ve Mercedes'ler bu bölümde geri düşmeye başladılar. Vettel Alonso'ya yaklaşık 3 sn, Alonso da Massa'ya 3,5 sn fark yarattı. Yalnız 13. turdan itibaren Redbull hariç tüm takımların yumuşak lastikleri erimeye başladı. Redbull'da da düşüş vardı ancak diğer takımlar kadar değil. Dereceler yeniden 2.04'lere çıkmaya başladı. Vettel farkı 6 sn'ye kadar çıkarınca Alonso pite alındı ve yeni lastikleriyle 1.59'lu bir tur attı. Vettel'in son turundan da 3-4 sn hızlı olunca Vettel'in pit çıkışıyla birlikte fark 3 sn'ye düştü.

Lastik kullanımı

Yumuşak lastik kullanımında Redbull ve Ferrari diğer takımlara göre oldukça güçlü gözüktü. Sert lastiklerin takıldığı ikinci bölümde takımlar arasında maksimum 1,5 sn fark olduğunu gördük. Yalnız yumuşak lastiklerin takıldığı ilk bölümde 3-4 sn'lik farklar mevcuttu. Bu da yumuşak lastik kullanımının ne kadar hayati olduğunu gösterdi. Tekil turlardaki farkın da yanında, lastiklerin bitiş süresi de çok önemli. Sıcak bir pistte gördük ki 13 tur sonrası performans 2 sn düşmeye başlıyor. Bu süreyi 2-3 tur arttırabilen takım iyi bir fark yaratabilir. Ferrari ve Redbull'lar yumuşak lastik performansını devam ettirdikleri sürece önde olacaklardır. Ben diğer takımların bu konuda büyük gelişim göstereceklerini öngörüyorum ileriki yarışlarda. Özellikle de Mclaren'in..

İlk pitler sonrası taze lastiklerle araçların 2.00 sınırının altına indiğini gördük. Ve ilk inen de ilginçtir gridin en genç ve tecrübesiz pilotlarından Jaime Alguersuari'ydi. Ertesi tur Ferrari'ler de 1.59'lu turlar attılar. Sert lastiklerle atılan turlar istikrarlıydı, iyiler 1.59-2.00, ki sırasıyla sert lastiğin iyileri Ferrari, Redbull, Mclaren, orta takımlar 2.00-2.01 Mercedes, Force India, Renault, Williams ve diğerleri 2.02'den itibaren... Pit sonrası Alonso'nun peşpeşe hızlı turlarını görmeye başladık. Vettel'e 1 sn kalana kadar yaklaştı. Tam Redbull pit duvarı Vettel'e "hızını koru, Alonso'nun lastikleri bitecek" derken Vettel yavaşlamaya başladı. Başta egzost problemi sanılan ama sonradan motor problemi diye açıklanan problem nedeniyle Vettel önce Alonso'ya sonra Massa'ya ve Hamilton'a kolay bir şekilde geçildi.

Bu noktada Vettel'e bir paragraf açmak istiyorum. Piste çıktığı ilk gün olan 2006 Türkiye antrenman turlarından beri favori pilotlarımdan biri olan Vettel dün şampiyon kumaşını bir kere daha gösterdi. Hatırlayanlar vardır, 2008 Fransa'da Kimi Raikkonen yine egzost sorunuyla geri düşmeye başladığında ilk başlarda 4-5 saniye kaybetmeye başladı ve Massa'ya geçildi. Herkes onun bu şekilde ilk 8'in de dışında kalacağını beklerken o yeteneğiyle 2-3 tur içinde aracı mevcut haliyle optimum kullanmaya başladı ve geridekilerle aynı tempoyu yakaladı. Yarışı da başka sıra kaybetmeyerek 2.tamamladı. Vettel dün tam olarak bunu yaptı. Problem ilk çıktığında 2.06'lı tur zamanlarıyla 3 pilota geçilen Vettel'in Rosberg ve Schumacher'e de geçileceği sanılıyordu ama o yeni duruma hızla adapte oldu ve 2.06'yı 2.02'ye kadar düşürmeyi başardı ve yarışı 5. bitirdi. Bravo Vettel!

Diğer konular...

Önemli bulduğum diğer konulardan bahsedeyim biraz da. Pit stopların 3 sn altında olacağı öngörülüyordu, dün 4 sn altına düşen olmadı. Bu sene güzel bulduğum bir yenilikle FOM pitin sadece stop kısmını değil pit yoluna girişinden çıkışına kadar olan süreyi de görmeye başladık. En hızlı pit stop'u Redbull yaptı 22.4 sn ile, diğer takımlarda 23.5 sn'den başlayan sürelerle pit stop yaptı.

Takımlar olağanüstü durumlar haricinde tek pit stop yaptılar ve sert lastiklerle 40 33-34 tur atmak zorunda kaldılar. Pite girmek de pek fayda sağlamadı çünkü yeni lastiklerle tur atmak 4 sn kadar avantajlı, bunun faydasının bir pit stop zamanı kadar olması için piste göre 5 ila 7 tur kadar bu faydanın sürmesi gerekli. İlerleyen yarışlarda eğer takımlardan biri bunu başarabilirse bazı takımlardan 2 pitli senaryolar görebiliriz. Bu arada takımların 2 piti zorunlu yapma önerisi getirmeye hazırlandığı da duyumlar arasında...

Merakla beklenen Schumi ilk yarışta bekleyenleri hayal kırıklığına uğrattı. Rosberg'le neredeyse aynı turlar attı ancak yine de ondan yavaştı. İleriki yarışlarda gelişeceğine eminim. Parc fermé'de aracını bırakırken yüz ifadesi oldukça kötüydü..

Yarışın genelinde ilk sektörde yenilikçi arka kanadının etkisiyle en hızlı takım Mclaren'di, ikinci sektörde Vettel ve Massa oldukça hızlıydı, hele Vettel çok çok hızlıydı. Bilindiği gibi ikinci sektör yenilenen bölüm ve aero gücünün hissedildiği bir yer, Adrian Newey'in yine iyi iş çıkardığını söyleyebiliriz. Agresif direksiyon hareketleriyle tanıdığımız Alonso'nun bu sektörde yavaş kalması sürpriz olmadı. Yarış boyunca üçüncü sektörü tartışmasız domine eden isimse Fernando Alonso'ydu..

Force India'lar müthiş bir iş çıkardılar ve bana göre gridin en hızlı 5.takımı konumundalar şu anda. Vijay Mallya'ya takımına inancı için tebrikler gönderiyorum, bu takımı izlemeye devam edeceğim..

Yeni takımlardan Virgin yarış dışı kalana kadar Lotus'tan hızlı göründü, ama yeni bir takım için güvenilirlik hızdan daha önemlidir, bu yüzden her iki aracı finish gören Lotus'a büyük tebrikler, zaten onlar da yarış kazanmış gibi sevindi finish görünce. HRT için parmaklarımı yormak bile hata, bakalım İspanya GP'de ne yapacaklar.. O zamana kadar takılsınlar.

Neyse, tekrar galibiyete dönelim. Malum, Fernando Alonso Vettel'i geçtikten sonra çıldırmış gibi istikrarlı turlar attı sürekli, 1.58'li 6-7 tur attı, en hızlı turu kaydetti, Massa'ya 11 saniye fark attı. Ve yıllardır koltuğuna oturmayı hayal ettiği Ferrari'siyle ilk yarışını kazandı. Podyumdaki sevinci görülmeye değerdi.



İlk yarış sonrası takımları değerlendirdiğimizde tek turda Redbull'un çok az bir farkla Ferrari'den iyi olduğunu, Ferrari'nin 0.5 sn civarında farkla Mclaren'den hızlı olduğunu ve Mercedes'in de bu 3 takımı takip ettiğini tahmin ediyorum. Yarış temposunda Ferrari 0.2 sn civarında Redbull'dan iyi, Mclaren bu iki takımı 0.5-0.6 sn geriden takip ediyor. Mercedes de 0.5 sn ile Mclaren'den yavaş gibi görünüyor. Bana göre 5. en iyi takım dediğim gibi Force India.

Benim açımdan da ilk yarış Ferrari dublesi olduğundan keyifliydi doğal olarak. Avustralya'yı iple çekiyoruz.

Yarışın yıldızı: Ferrari takımı (Dün kapalı parka alınan 2 kırmızı aracı tasarladıkları için!)
Yarışın hayal kırıklığı: Mercedes GP (Beklenenden oldukça gerideler)
Yarışın en heyecanlı anı: Startın tamamı (Start videosu için tıklayınız)
Yarışın geçişi : Kubica'nın Buemi'yi geçişi (Geçiş videosu için tıklayınız)
İyiler: Alonso, Massa, Vettel, Hamilton
Kötüler: HRT, Virgin tamamı, Button

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder