9 Mayıs 2010 Pazar

İspanya GP Yarış Analizi : Webber resitali

Bugün İspanya'da Formula 1 acımasız yüzünü gösterdi, ezberler bozuldu, bazı beklentiler boşa çıktı, bazıları daha da net gerçekleşti. Beklenen kadar sıkıcı bir yarış geçirmedik her ne kadar geçişler sınırlı olsa da. Hiç geçiş göremeyebilirdik de, buna şükretmek lazım.

Start

Geçişin zor olduğu ve ezici oranda pole pozisyonu sahibinin yarışı kazandığı Barcelona'da start kritikti. Ön sıralarda önemli bir değişim olmadı startta, Webber ve Vettel ikisi de iyi kalktı, Vettel Webber'i zorlar görünse de ciddi bir atak değildi bu. Hamilton'a göre daha iyi kalkan Alonso 3.viteste dönülen ilk virajda rakibini geçemeyince ilk 4'ün sıralaması değişmemiş oldu. Bunun dışında 5.Button ve 6.Schumacher de yerini kaybetmedi. Yalnız Kubica ve Rosberg 4'er sıra kaybederken Massa 2, Sutil de 3 sıra kazandı. En büyük sürprizi de sorunsuz ve düzgün bir çekişle 6 sıra kazanan Alguersuari yaptı.

Daha sonra Red Bull'ların gridin geri kalanıyla dalga geçtiği bölüm başladı. Takımların yumuşak lastikleri kullandığı ilk bölüm yani. İlk sektörün en hızlı mor zamanları Alonso ve Hamilton arasında paylaşılırken mekanik yol tutuş ve aerodinami testinin yapıldığı ikinci ve üçüncü sektörde Red Bull ikilisi adeta show yaptılar. Özellikle ikinci sektör en kritik bölümdü yarışın tamamında. Bu sektörde yumuşak lastiklerle Red Bull'ların hızlı olduklarını görsek de Mclaren'in Red Bull zamanlarına çok yakın turlar atması önemli bir detaydı. Yarışın ilk 10 turunda takım arkadaşları Hamilton ve Button, Ferrari'den de Massa ve Alonso yakın tur zamanları kaydettiler. Turlar ilerledikçe farklar netleşmeye başladı. Alonso Massa'dan, Hamilton Button'dan, Schumacher Rosberg'den, Webber Vettel'den, Kubica Vettel'den ve Sutil Liuzzi'den açıkça daha hızlıydı. Farklar sadece Red Bull'da 0.3 sn civarındaydı, diğer takımlarda farklar 0.5-1.0 saniye arasında değişiyordu. Önemli konulardan biri olan Schumi-Rosberg farkı 0.7 sn civarındaydı. İlk bölümde Hamilton attığı rekabetçi tur zamanlarıyla Red Bull ikilisinden kopmadı. Alonso bu 3 pilota göre daha yavaş göründü. Hamilton'ın öndekilerden kopmamasının en büyük sebebi de ikinci sektör zamanının Red Bull'larla boy ölçüşecek kadar iyi olmasıydı.

İlk pit stoplar

İlk pit stoplarda Schumacher'in aracında en hızlı pit stopu gerçekleştiren Mercedes ekibi Rosberg'in sağ ön lastik bijonunun tam takılamaması nedeniyle tam 17 saniye kaybetti. Vettel'in de pit stopunun Ferrari'den 4, rakibi Hamilton'dan 2 saniye yavaş olması pit çıkışında yaşadığı tur bindirme problemiyle de birleşince genç Alman sürücü Hamilton'a geçildi. Webber'in pit stopu sorunsuzdu, böylelikle yarış sonuna kadar gideceği düşünülen sıralama tamamlandı, Webber-Hamilton-Vettel-Alonso...

İkinci bölüm

Sert lastiklerle geçilen ikinci bölümde Alonso'nun Red Bull'larla farkı kapattığını ve zaman zaman daha hızlı olduğunu gördük. Örneğin 25. turda Alonso 1.27.077'lik tur zamanı yaparken Vettel 1.27.140'lik tur zamanı yapabildi. İlk bölümün fark yaratan sektörü 2.sektörde Alonso 32.6 ile dönerken Red Bull'lar 32.9 saniye zaman yapabildi. Kırmızı otomobilin lastikler ısındıkça hızlanmasıyla Red Bull'larla aynı hızda görünmesi ve hatta Mclaren'den hızlı olması takımın geliştirme çalışmalarının başarılı olduğunu gösteriyordu.

Lider Webber'in ikinci bölümün ilk 20 turunda sürekli zorlamasını profesyonelce bulmadığımı söylemeliyim. Dayanıklılık sorunlarıyla uğraşan bir aracı olan Webber'in farkı da yeterince açtığından daha kontrollü gitmesi gerektiğini düşünüyorum. Webber pit stoplar sonrasında 40.tura kadar ya en hızlı zamanı kaydetti, ya da en hızlı zamanın 0.1-0.2 sn gerisinde zamanlar çıkardı. Bu bölümde Hamilton ön tarafa yetişmek için zorlamak yerine daha rahat göründü. Alonso bahsettiğim gibi oldukça hızlı ve istikrarlı turlar atmaya devam etti. Vettel de Webber'den daha yavaş ve iddiasız bir görüntü çizdi. Yazımın başında bahsettiğim olgulardan F1'in acımasız yüzü önce Vettel'e göründü, genç yıldızın frenleri bitince ciddi şekilde yavaşladı ve muhtemelen lastiklerinde de sorun olduğu için pite girerek yerini Alonso'ya devretti. Acımasız yüz ikinci olarak da Hamilton'a göründü, bilinmeyen bir sebeple sol ön lastiği patlayan İngiliz pilot yarış dışı kaldı ve çok değerli bir 18 puan kaybetti. Takım arkadaşının ve aynı zamanda liderin 21 puan gerisine düştü, daha da önemlisi zaten ciddi bir tehlike olan Red Bull'ların puanları topladığı günde sıfır çekmek zorunda kaldı.

Alonso'nun da Hamilton'ın yerini almasıyla sıralama tamamlandı ve yarışın tamamında sıfır hatayla yarışan Mark Webber bu yılın ilk galibiyetini rahat bir şekilde almış oldu. Galibiyetin neden önemli olduğunu Webber için ayırdığım paragrafta yazacağım.



Mark Webber rüştünü ispatladı

Formula 1 medyası tüm basın organlarında olduğu gibi izleyicinin ve okuyucunun ilgisini çekecek her türlü haberi söylentiyi yayınlar. En popüler hareketlerinden biri de zaman mekan gözetmeksizin transfer haberleri yayınlamaktır. Mark Webber bunların en yenilerinden birine maruz kaldı sezon başından beri. Raikkonen'in 2011'de Webber'in yerini alacağı haberlerini okumaktan bıkar olduk. Raikkonen'in Webber'le değişiminin düşünülmesi için Webber'in takıma faydasının çok sınırlı olması gerekir. Hafta sonunun neredeyse tamamında Vettel'i gölgesinde bırakan Webber bu iddiayı hak edecek bir pilot değil. Bugün en iyi cevabı pistte kendisi verdi. Eğer galibiyet harici bir sonuç almış olsaydı, ya da Vettel'in arızası nedeniyle kazansaydı söylentiler ayyuka çıkacak ve F1 medyası Webber'i çoktan emekli yapacaktı.

Bununla birlikte ben Webber'in değil Vettel'in şampiyon kanı taşıdığına inanıyorum. Takım arkadaşının show yaptığı bir günde Vettel değerli puanları kazandı, aynen 2007 sezonunda Raikkonen'in Massa showu oynayan pistlerde yaptığı gibi (Bahreyn, İstanbul, İspanya).

Yani kısacası Webber Red Bull takımının devam etmesi gerekecek kadar kaliteli bir pilot ancak yetenek liginde Vettel birkaç adım öndedir ve şampiyonluk için desteklenecek isimdir.




Kırmızılarda son durum : Alonso vs Massa

Alonso 5. yarışta sıralama liginde 4-1, antrenmanlarda ise çok daha ezici bir fark yapmış durumda. Massa sanırım Schumi ile ilk sezonundan beri bu kadar net şekilde geride kalmadı. Yarışta Alonso düzenli olarak 1.25'li turlar atarken Massa yaklaşık 0.9-1.0 saniye yavaş turlar atıyordu. Ben Alonso ile Massa'nın farkının bu kadar olduğunu düşünmüyorum. Bu yüzden takımın Massa'nın sorunlarına acilen çözüm bulması gerekiyor. Belli ki aracın içinde kendini rahat hissetmiyor, aracı limitlerinde kullanamıyor. Monaco'da da devam edecektir sorunu, daha sonraki 2 hafta arada aracın ayarlarıyla ilgili mühendisiyle çok yakın çalışması gerekiyor. Özetle Massa'nın hız farkının yetenekle ilgili değil ayarları ve lastiklerini çalıştıramaması ile ilgili olduğu fikrini taşıyorum.

Alonso ise Ferrari için ne kadar isabetli bir karar olduğunu yine ispatladı. Bu sezon gerek sıralama turlarında gerekse yarışta çıkarabileceği en iyi sonuçları çıkardı. Bugün özellikle de sert lastiklerle ilk bölümde daha yavaş olduğu Red Bull ve Mclaren'le aynı hatta zaman zaman daha hızlı tur zamanları yaptı. Örneğin 42.turda1.25.868 ile 43.turda da 1.25.700 ile en hızlı tur zamanını kaydetti. Bir başka ilginç örnek de Vettel'in 2.pitten çıkış turunda yaşandı. Alonso artık 50.turunu yapan lastikleriyle ilk sektörde 23.4 saniye yaparken Vettel taze lastiklerle 23.7 yapabildi. Fernando Alonso yine bir şampiyon kalitesiyle yarışta çok önemli puanlar kazandı, evinde podyuma çıkarak taraftarlarını sevindirdi.

Lewis Hamilton olgunlaşıyor...

Yarışın bir başka starı Lewis Hamilton'dı bana göre. İlk bölümde Red Bull'larla aynı zamanları yapıp kopmamasının da ötesinde pite giriş çıkış turlarında hatasız turlar atarak Vettel'in önüne geçti. Lastiğinin patladığı ana kadar da çok iyi götürüyordu. Birçok kişi Lewis'in zorladığını ve bu yüzden lastiklerini aşındırdığını ve patlamasına sebep olduğunu söylese de bana göre Lewis bugün eski çılgın görünümünden az da olsa sıyrılmış ve olgunlaşmıştı. Bunu iki sebepten söylüyorum:

1.Lewis yarışın orta bölümünde, yani 51 tur atacağı lastiklerini taktıktan sonra ekranda mor zaman yapmadı. S1 ve S2'de yapabilirdi, lastiklerini korumak adına daha istikrarlıydı. Ancak sürekli yeşil zamanları yaptı, yani kendi en iyi turlarını. Lewis'i hatırlayanlar her tur en hızlı zamanları yaptığı anları bilir. Bu görüntüden sıyrılmış gibiydi.

2.Webber'den 14 saniye geride kalıp yetişemeyeceğini anlayınca eskiden yaptığı gibi yine de zorlamaya devam etmedi. Sadece arkadaki Vettel/Alonso'nun yetişemeyeceği hızda zamanlar yaptı.

Buna rağmen yine patladı lastiği ve yarış dışı kaldı. Kim ne derse desin, Lewis olgunlaşmaya başladı, fikrim budur.

Mercedes GP için zaman daralıyor..

Mercedes'in iddialı güncellemelerinin ne sonuç getirdiğini yarışta yaklaşık olarak gördük. Gelişimlerle Mclaren'e yaklaşmasını beklediğimiz takım ilk 3 takımdan ayrıştırılabilecek biçimde yavaş. 41.turda Schumacher kendi en hızlı turunu 1.27.142ile atarken aynı tur Alonso 1.26.389, Vettel 1.26.362 Hamilton 1.26.451 ve Webber 1.26.074 yaptı. Yani aradaki fark ciddi anlamda büyük. Daha önce de söylediğim gibi hasbelkader Mercedes'in alacağı ilk zaferin ardından takım tüm çalışmalarını 2011'e kaydıracak bana göre. Silverstone'a kadar yarış kazanamazlarsa zaten otomatik olarak resmi biçimde bu yıldan vazgeçecekler bana göre.

Schumacher'e de bu yarışa gelirken yapılan güncellemeler çok yaramış görünüyor. Yalnız Rosberg'in bu kadar geri kalması pek makul bir durum değil. Bununla ilgili bir açıklama yapmalarını bekliyorum. Böyle giderse Schumi'nin puanları artarken takım puanları düşecektir, daha optimum bir paket oluşturulmalı.



Yeni takımlarda son durum

Barcelona'nın ardından yeni takımlarda toplam olarak bakarsak Lotus yine önde görünüyor. Özellikle sıralamalarda ve yarışın ilk bölümünde Lotus-Virgin-HRT sıralaması net biçimde görülüyordu. Yarışın ikinci bölümünde Virgin Lotus'a göre hızlanmaya başladı. Glock her tur 0.8-1.5 sn arasında fark kapatarak Trulli'ye yaklaştı. Görünen o ki Virgin aracı Lotus'tan saf hız anlamında daha önde , ancak istikrarlı değil. Dayanıklılık ise hala kötü olduğundan Lotus toplam olarak daha iyi. HRT takımı bu iki takımın da gerisinde.

Bir başka ilginç konu Virgin'in yeni paketi. Bildiğimiz gibi bu yarışta Di Grassi eski araçla, Glock yeni araçla yarıştı. 40. tura kadar neredeyse turların %80'inde Di Grassi eski araçla daha hızlı görünüyordu. 40.turdan sonra Glock hızlandı. Araç çok yeni olduğundan daha uzun dingil mesafesiyle takım yol tutuşu henüz yakalayamamış olabilir, yine Glock'un turlar ilerledikçe aracına alışmış olduğu sonucunu getiriyorum.

Yeni takımlar adına en iyi sonucu her iki aracı finishe ulaşan Virgin kaydetmiş oldu, şu anda yeniler için finish herşey demek...

Lastik kullanımı

İlk pit stoplar başlarken gözüme çarpan en önemli olay pite girmeden 1 tur önce Webber'in attığı inanılmaz tur. Avustralyalı pilot pitten önceki son turunda ikinci sektörde artık değiştirilecek aşınmış yumuşak lastikle 32.9 sn'lik zaman kaydetti. Takım arkadaşı Vettel'in taze lastiklerle attığı ilk tur da 32.8'di, varın durumu siz değerlendirin. Bu Red Bull'un lastik kullanımının ne kadar gelişmiş bir durumda olduğunu açıklıyor.

Yine Ferrari de lastik kullanımındaki avantajını sürdürmüş görünüyordu. Sert lastiklerle lastiklerin zorlandığı ikinci sektörde Alonso 32.6-32.9 zamanlarını yarışın sonlarına doğru dahi yapabildi.

58. turda Alonso 1.24.846 ile dönerken Hamilton'ın tur zamanı 1.25.400'lerdeydi. Bu sanırım birçok şeyi açıklıyor.

F-kanal sistemi

Yarış başlamadan dakikalar önce gelen haberle 2011'de yasaklanan F-duct'ı şu anda Mclaren, Ferrari, Mercedes ve Sauber kullanıyor. Yarışta gördüğümüz kadarıyla sistemi yarışta en etkili biçimde kullanan takım Ferrari'ydi. Red Bull'un sisteme henüz geçmemesini geçen yılki Çift Difüzör olayına benzetiyorum. Geçen yıl da Red Bull çift difüzörsüz olarak çok hızlıydı ve sisteme adapte etmek için uzun süre beklediler. Adrian Newey bu sene de ince eleyip sık dokuyor belli ki, zaten buna da sahip olurlarsa yakalamak imkansız olacak. Bununla beraber Red Bull'lar F-kanal olmadan da ilk sektörde sadece 0.1 sn yavaştı, yani ihtiyaçları yok :) Yalnız Silverstone, Monza, Spa ve Suzuka'da bu sistem olmazsa olmaz olacak, o zamana kadar da bulacaklardır zaten.


Zirvede durum ve sezonun devamı..

Şu anda kendi hesaplarıma göre en hızlı olduğu tartışmasız Red Bull'u aynı hızdaki Ferrari ve Mclaren 0.3-0.4 saniye geriden takip ediyor. Ferrari lastik kullanımı ve düzlük hızı ve aerodinamik yol tutuşuyla yarış mesafesinde Mclaren'den 0.1 sn hızlı görünüyor. Mercedes Red Bull'un 1 sn gerisinde, bu iki takımdan da 0.6 sn geride. Mercedes'i Renault, Renault'yu da Force India takip ediyor. Bana göre tüm sıralama şöyle:

1.Red Bull
2.Ferrari
3.Mclaren
4.Mercedes
5.Renault
6.Force India
7.Toro Rosso
8.Sauber
9.Williams
10.Lotus
11.Virgin
12.HRT

Yarışın yıldızı: Mark Webber
Yarışın hayal kırıklığı: Nico Rosberg
Yarışın en heyecanlı anı: Öyle bir an yoktu maalesef
Yarışın geçişi : Alguersuari'nin Hulkenberg'i geçişi, 22.tur
İyiler: Vettel, Hamilton, Alonso, Kubica, Sutil, Schumacher
Kötüler: Massa, Hulkenberg, Liuzzi, Button (halinden çok memnun görünüyordu!!!)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder