12 Mayıs 2010 Çarşamba

Monaco GP tahminleri...

Formula 1'de sezonun 6. yarışı takvimin en farklı, en efsanevi ve en popüler pisti Monaco'da koşulacak. Monza ile birlikte takvimin en eski ve en çok yarış yapılan pisti olma özelliği de taşıyor. Monaco'nun bir özelliği de eski haliyle şu andaki hali arasında çok büyük farklar olmaması. Yani Juan Manuel Fangio ile Jaime Alguersuari yaklaşık olarak aynı yollardan ve aynı virajlardan geçmiş olacaklar...

Pistin karakteristik özellikleri birçok kaynaktan öğrenileceğinden bunları anlatmaya gerek görmüyorum. Sadece yarışa gelirken beklentilerimi, tahminlerimi ve önemli gördüğüm noktaları anlatacağım...

Öncelikle takımlardan bahsedeyim..

Red Bull

Sezon başından beri tüm pole pozisyonları alan ve yaşadığı sorunlar olmasa tüm yarışları kazanabilecek olan Red Bull'un Monaco'da da en hızlı takım olmasını bekliyorum. Mevcut paketinin İspanya'da kullandığı paket olduğunu göz önüne alırsak, İspanya'da ikinci ve özellikle üçüncü sektördeki hızını baz alarak takımın Monaco'nun dar caddelerinde en hızlı takım olmasını bekliyorum. Yalnız diğer takımlarla farkın oldukça az olacağını (maksimum 0.2 sn) tahmin ediyorum.

Pilotlardan Webber ve Vettel ikilisinin birbirine çok yakın olmasını ve az hata yapanın pole pozisyonu alacağını tahmin ediyorum. Yarış için de dayanıklılık sorunları yaşamayan sürücü kazanacaktır. Birbirlerine çok yakın olduklarından Monaco pisti için önde olan pilot adı vermiyorum.

Mclaren

Geçmişten beri Monaco'da çok çok güçlü olan ve yarış kazanma oranı çok yüksek olan Mclaren burada da çok hızlı olacaktır. İspanya'ya kadar yapılan güncellemelerin takımı Ferrari'den yer yer hızlı yaptığını gördük. Monaco'da biraz da pilot yetenekleri öne çıktığından iki şampiyon pilotu olan Mclaren'in çok şanslı olduğunu söyleyebiliriz.

Pilotlarda olgunlaşan ve çok yetenekli pilot Hamilton'ın Button'dan bir adım önde olmasını bekliyorum. İngiliz pilotun en büyük dertlerinden biri olan lastik aşınmasını sezon boyunca en az yaşayacağı pist olan Monaco'da sezonun ilk galibiyetini alma hırsıyla da çok başarılı bir yarış çıkaracağını tahmin ediyorum. Tabii sıralamalarda bir sorun yaşamazsa...

Ferrari

2001 yılından beri Monaco'da yarış kazanamayan Ferrari'nin mekanik ve aerodinamik yol tutuşu yüksek F10 aracıyla bu pistte rekabetçi olmasını bekliyorum. Ama galibiyetin en güçlü iki adayından birisi olmayacak. Bu pistte Ferrari yeni F-kanal sistemini kullanmayacak. Ferrari'nin bu yarıştaki belki de en önemli şansı pilotları...

Fernando Alonso Felipe Massa'yı sıralamalarda 4-1 mağlup etmiş durumda. Bu pisti 2006'da kazanan Alonso Ferrari ile Monaco'da galibiyet alma şerefini de elde etmek isteyecek. Bu yarışta alacağı galibiyet İspanyol pilotu otomatikman şampiyona lideri yapacak, sonraki iki yarışın da Ferrari'nin güçlü olacağı Türkiye ve Kanada yarışları olunca burada alınacak sonuç çok kritik. Takım arkadaşının da gerisinde gözüken Felipe Massa Monaco'da bu görüntüyü tersine çevirmek isteyecek. Monaco'da kullanılacak süper yumuşak lastiği daha iyi kullanacağını düşünen Massa'nın neler yapacağını göreceğiz. Kişisel olarak favorim yine Alonso.

Mercedes

Michael Schumacher'i hızlandırmak adına hızını azaltmış görünen Mercedes için Monaco belki de bu seneki en ciddi yarış kazanma şansının olduğu pist. Geçen seneki araç BGP01'in yüksek downforce gerektiren yarışlarda çok başarılı olduğunu hatırlayalım. Dolayısıyla Mercedes'in bu yarışta öndeki takımlara çok yakın olmasını bekliyorum. Mercedes bu yarışta İspanya öncesinde kullandığı paketi kullanacak.

Pilotlara baktığımızda bu pisti tam 6 defa kazanmış olan Schumacher ve yetersiz Williams'la bile bu pistte rekabetçi olan Nico Rosberg'in ellerindeki paketi en iyi şekilde kullanacağını düşünüyorum. Eski paket kullanılacağından Rosberg'in de şansı var. Sıralamalarda az hata yapan pilot önde olacaktır. Her iki sürücünün de yarışı kazanma ihtimali var bence.

Renault

Bu yıl her yarışta geliştiğini gördüğümüz Renault'nun bu pistte en büyük hedefi yine ön sıralarda mücadele etmek olacak. Duyumlara göre Renault'nun bu yıl Kubica'yı elinde tutabilmesi için takımlar sıralamasında 4.sırayı alması gerekiyor. Eğer duyum doğruysa takımın gelişim çabası anlam kazanıyor. Renault'nun yine bu yarışta da Kubica'nın yeteneğiyle 5. en hızlı takım olacağını tahmin ediyorum. Pilotlar için yorum yapmaya sanırım gerek yok...

Force India

Geçen yıl ilk pole pozisyon ve podyumunu alan takımın 2010'daki gelişimi de çok etkileyici. Düzenli olarak ilk 10'da yer bulan takımın paketinin geçen yılki gibi ağırlıkla hızlı pistlerde rekabetçi olması bir dezavantaj. Monaco'da puan barajında olacaklarını ama çok rekabetçi olmayacağını tahmin ediyorum. Takımın bir diğer dezavantajı da Liuzzi'nin formsuzluğu.

Bmw-Sauber

Sezon öncesi testlere göre en büyük hayal kırıklığını yaşatan Bmw-Sauber'in İspanya'da az da olsa düzelme emarelerini gördük. Sıralamaların son seansına Kobayashi'nin kalması olumlu bir göstergeydi. Takım ilk sponsoru Burger King'den sonra yeni sponsorlar bulmak ve ayakta kalmak için gelişim sağlamak zorunda. Bu yarışta da bir adım ileri gideceklerini düşünüyorum.

Pilotlar arasında da Kobayashi'nin önde olduğunu düşünsem de Kobayashi'nin bu pisteki tecrübesizliği (sadece GP2'de yarıştı, o da kazayla bitti) nedeniyle bir adım geride olabileceğini düşünüyorum. De la Rosa daha tecrübeli bu pistte ancak onun da en son yarışı Jaguar'la 2002'deydi ve yarışı 10. sırada tamamladı.

Williams

Bu sezonun en büyük hayal kırıklığını oluşturan Williams'la artık kendi pilotları bile ironik ifadelerle konuşuyor. Takımın yeni parçalarla gelişim aradığını ama hiçbir fark yaratılmadığını söylüyorlar. Williams bu yıl sadece Barrichello'nun tecrübesiyle ayakta duruyor. Bu yarışta da takımın problemler yaşaması muhtemel. Takımın tek şansı eski yıllarda Monaco'daki başarılı sonuçları ve takımın bu piste önemli güncellemelerle gelecek olması.

Tecrübesiz Hulkenberg'in Rubens Barrichello sorun yaşamadığı sürece yine geride kalacağını tahmin ediyorum.

Toro Rosso

Bu yıl geçen yılın Red Bull aracını kullanan ve güncellemeleri kendisi yapan Toro Rosso'nun beklenenden hızlı göründüğü gerçek. Geçen yıl burada puan alan Toro Rosso'nun sürprizlerle puana uzanabileceğini düşünüyorum.

Giderek daha da kendine güvenen bir yapıya bürünen Jaime Alguersuari'nin 2 yarışta puan aldığını ve takım arkadaşı Buemi'yi gölgesinde bırakmaya başladığını hesaba katarak bu görüntünün devam edeceğini tahmin ediyorum.

Lotus

Sonuçlar itibariyle yeni takımların en iyisi görünümündeki Lotus'un burada birçok avantajı var. Araç yavaş virajlarda daha iyi, Mike Gascoyne gibi bir mühendis/tasarımcısı ve iki tecrübeli pilotları var. Üstelik bunlardan Trulli 2003 yılında bu yarışı kazandı. Bu sebeplerden Lotus'un yenilerin en iyisi olacağını düşünüyorum.

Sıralama turlarındaki başarısı nedeniyle Trulli'nin pistin karakteristiğinin de etkisiyle (önde başlayan önde bitiriyor) bir adım önde olduğunu düşünüyorum.

Virgin

Kısıtlı bütçe nedeniyle aracını bilgisayarla ve CFD (hesaplamalı akışkanlar dinamiği) kullanarak farklı bir yol izleyen Virgin'in bu yıl genelde problemler yaşadığını gördük. İspanya yarışında yenilenen tek aracının hız açısından istikrarlı olduğunu düşünmüyorum. Takımın da güncellemeleri Perşembe'ye değil de Cumartesi'ye yetiştireceğini düşündüğümüzde takımın zor bir hafta sonu geçireceği kesin.

Pilotlardan da Glock'un yine Di Grassi'yi geçeceğini düşünüyorum. Di Grassi'nin tek şansı eski aracın piste yeni araçtan daha fazla uyma ihtimali.

HRT

Yenilerin en kötüsü HRT'nin bu görüntüsünü değiştireceğini düşünmüyorum. Gridde tamamen çaylaklarla yarışan tek takım HRT bu görüntüsünü değiştirmek için Sakon Yamamoto ve Christian Klien ile anlaştı. Özellikle Klien'in takıma kazandıracağı çok şey olduğunu düşünüyorum. Force India'nın Liuzzi'nin yerine Senna'dan daha hızlı olduğu görünen Chandhok'u alma ihtimali ve onun yerine de Klien'in geçme ihtimali olduğunu düşünüyorum. Bu tamamen tahminim, herhangi bir duyum almadım, okumadım da.

Chandhok ve Senna GP2'de burada yarışmıştı. Hatta Senna 2008'de yarışı kazanmış ve en hızlı turu kaydetmişti. Bu yüzden burada bir adım önde olacağını tahmin ediyorum.

24 araçlı gridde neler olacak...

Bu yıl öndeki takımların en büyük korkusu yavaş araçların özellikle sıralamaların ilk seansında trafik yapma ihtimalleri. Bu gerçekten de çok haklı bir korku. Hot lap'leri(hızlı tur) yapan pilotların in-lap ve out-lap (pite giriş çıkış turları) yapan pilotlarla yaşayacağı problemler nedeniyle başlarının ağrıyacağı kesin. Bunun yanında 1.15 sn civarında dönecek hızlı pilotların 1.22-1.23 ile dönecek pilotlarla ikisinin de hızlı turlarında (hot lap) karşılaşma ihtimali de yüksek. Kısacası zor bir Cumartesi olacak.

Bu nedenle hızlı takımların bu sefer en geç değil en erken piste çıkacaklarını tahmin ediyorum. İlk seans sonrası problemler azalacak. Ancak yarışta bu sorun tekrar ortaya çıkacak. Gerideki 3 takımın 6-7 tur yeme ihtimalleri yüksek. Tur bindirmelerin zorlukla yapılacağını göz önünde tutmak gerekiyor. Pistte şikanlardan önce ve sonra tur bindirmek neredeyse imkansız. Tur bindirilme ihtimali olan yerler Sainte Devote'dan Beau Rivage'a çıkan kısa düzlük, Casino'dan Mirabeu'ya kadarki kısa düzlük, Tünel, Tünelden sonraki şikandan Tabac'a kadarki kısa düzlük ve Anthony Noghes sayılabilir. Hele iki araca birden tur bindirmek neredeyse imkansız olacak.

Kazalar ve güvenlik aracı ihtimali öndekilerin yaptığı farkları sürekli eritecek. Bu yüzden 2 pit stop ihtimali yüksek, aynı zamanda pit yolunun kısa olması bu ihtimali destekliyor. Yine süper yumuşak lastiğin avantajlı olması ve 2 pit durumunda daha uzun süre kullanılacak olması takımları cezbedebilir.

Tahminlerim şimdilik bu kadar. Monaco GP sıralama analizinde görüşmek üzere...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder