1 Eylül 2010 Çarşamba

Formula 1'de mühendislik kariyeri...

Soru: Formula 1 de mühendis olabilmek icin ne gibi eğitim gerekiyor ya da mühendis olanlarda ne gibi özellikler aranıyor? Mesala Adrian Newey veya onun ekibinde olan diğer mühendisler nasıl, ne göz önüne olarak alındı?

Soran: lovelybeatask, 31 Ağustos 2010

Formula 1'de başarılar çok büyük oranda pilota mal edilir, daha sonra takımların adı geçer, oysa ki hiçbir pilot kullandığı araç paketi iyi olmadıkça şampiyonluk kazanamaz, mucize birkaç başarı dışında kayda değer işler çıkaramaz. İşte tam olarak burada mühendis ve mekanikerlerin farkı ortaya çıkar. Gerek motor, gerek aerodinamik ve gerekse mekanik mühendisliği Formula 1 takımlarının başarısının temel sac ayaklarını oluşturur. Bu gizli kahramanlardan birisi olma ideali pek sık karşılaşılan taleplerden değil, özellikle de ülkemizde... O yüzden bu talebin ve sorun beni mutlu etti, onu bildirmek isterim...

Ülkemizde Formula 1'in bilinirliği limitli olduğundan teknik olanaklar da sınırlı kalmış, Formula 1'de mühendislik kariyeri yapmak isteyenler için rota bu yüzden hep yurtdışını gösteriyor. Yurtdışında eğitim görmek için de ilk ve en önemli şartlardan birisi çok iyi bir İngilizceye sahip olmak. Formula 1 dünyasının resmi dili İngilizcedir, bu pilotlar için bile ön şarttır. İlk bildirmem gereken öneri bu, İngilizceni ilerletmen.

Yurtdışında eğitim görmek için öncelikle yolunu baştan belirlemen gerekir. Formula 1'de ne dalda mühendis olmak ve kariyerinde ilerlemek istiyorsun? Motor mu? Mekanik mi? Aerodinamik mi? Eğer motor alanında ilerlemek istersen Makina mühendisi olmak ve motor masterı yapmak uygun olur. Ülke olarak da Almanya mantıklı, çünkü Almanya motor üreticilerinin ağırlıkta olduğu bir ülke. Mercedes, BMW, Volkswagen gibi büyük üreticilerin merkezi Almanya'da....

Mekanik alanında ilerlemek istersen yine Makina mühendisliği okumak ve yine seçeceğin mekaniğin değişik alanlarında master yapmak uygun olur. Bu konuda İngiltere rakipsiz durumda. Direkt olarak Formula 1 mühendisliği gelişmiş olmasa da İngiltere'de alt ana dallar olarak bu konuda uzmanlaşma başladı.

Eğer hedefin aerodinamik mühendisliğinde ilerlemekse lisans eğitimini Uçak mühendisliği alanında almak ve yüksek lisansın için yol aerodinamiği ve F1 aerodinamiğini ilgilendiren alanlarda alman uygun olur. Yine bu alanda da İngiltere rakipsiz durumda. Mutlaka İngiltere'deki okullarda okuman gerekiyor ki hedeflediğin yerlere yakın eğitim alabilesin.

Bu üç alanda da okurken F1 takımlarında ya da diğer yarış serilerinde bulunan takımlarda yapacağın stajlar hayati önem taşıyor. Bu networking açısından önemli olduğu kadar tecrübe kazanman ve proje geliştirmen açısından da kritik. İngiltere'de merkezi bulunan takımlar şu an itibariyle Mclaren (Woking), Mercedes(Brackley), Red Bull(Milton Keynes), Renault (Enstone), Force India (Silverstone), Williams(Grove), Lotus(Norfolk), Virgin (Londra). Yani 12 takımın 8'inin merkezi İngiltere'de. Renault'nun sadece motor kısmı Fransa'da yer alıyor. İngiltere'de bulunmanın ne kadar önemli olduğunu sanırım anlatabilmişimdir.

Networking demişken Mclaren'de çalışan Türk mühendis Enes Taş'ı anmadan geçmemem lazım. Enes Taş aynen senin gibi idealleri varken ODTÜ'de eğitim alıp İsveç'te yüksek lisans yapmış ve Volvo'da çalışmaya başlamış. Daha sonra da Mclaren'e geçmiş. Enes Taş'la F1 Racing söyleşi yapmıştı, 2009 Kasım sayısını bulup okumanı öneririm. O sayıyı incele ve bence onunla mutlaka irtibat kurup görüşmelisin. Facebook adresi:

http://www.facebook.com/enestas1

Son olarak sana bazı linkler vereyim. F1 in Schools programı tam olarak senin amacına hizmet eden bir kuruluş. Mühendis yetiştirmeyi ve F1 programları geliştirmeyi amaçlayan bir yapı. Oyunlar organize ediyorlar. Toplantılar ve seminerler düzenliyorlar.. Programlar üretiyorlar, sanal rüzgar tüneli ve aerodinamik için AutoCAD programı gibi... İlk iş buraya üye olmalısın. Ve faaliyetleri takip etmelisin.

http://www.f1inschools.co.uk/index.php

İngiltere'deki ImechE (The Institution of Mechanical Engineers) 80.000 üyesiyle İngiltere'nin en büyük ve hızlı gelişen Makina Mühendisleri kuruluşu. Formula 1 ile ilgili çalışmalar ve dersler veriyorlar, F1'e özel programlar düzenliyorlar. Faaliyetlerini takip edebilirsin. ImechE'nin Formula Student programı şu anda benzersiz F1 faaliyetleriyle çok profesyonel ve rakipsiz durumda. Genç mühendisler burada kendi araçlarını tasarlayıp yarıştırabiliyorlar. F1 artık Formula Student'tan beslenmeye başladı. Takımlar da bu programı takip edip destekliyorlar. Mutlaka takip etmelisin.

http://www.imeche.org/
http://twitter.com/formulastudent
formulastudent@imeche.org

Genel olarak bilgiler böyle, daha fazla yardıma ihtiyacın olursa sorabilirsin. Gelişim sağlarsan da bilgi verebilirsin, buradan duyururuz. F1'in muhtemel Türk mühendisine şimdiden başarılar...



Peki elektrik veya elektronik muhendisligi dalinda egitim gorup Formula 1'de bir kariyer yapma ihtimali yok mu?
Soran: boissei, 1 Eylül 2010
Bilgisayar muhendislerinin hic sansi yok mu?
Soran: beggs1905, 1 Eylül 2010

Tabii ki Formula 1'de mühendislik kariyeri uçak mühendisliği ve makina mühendisliği ile sınırlı değil. Sorduğunuz mühendislikleri ele alacak olursak...

Bu mühendislikler aracın motor aksamındaki devrelerle ve gelecek yıldan itibaren araçlardaki çok önemli parçalardan birisini oluşturacak KERS sistemiyle ilgilenebilir. Özellikle KERS için takımlar gerek ağırlık gerekse güç açısından önemli gelişimlere ihtiyaç duyuyorlar. Bahsettiğimiz mühendislikler bu alanda önemli rol üstlenecekler.

Yine Formula 1'de aracın gelişimini ve tasarımını Makina ve Uçak mühendisleri yaparken, aracı kullanan pilotun yaptığı asıl işi Telemetre ve yarış mühendisleri değerlendiriyorlar. Asıl işi data değerlendirmek olan özellikle Bilgisayar mühendisleri, daha sonra benzer eğitimler alan Elektrik ve Elektronik mühendisleri bu alanda kritik rol oynayabilirler. Özellikle telemetre verilerinin değerlendirilmesi için takımlar her geçen gün çok daha büyük bütçeler belirliyorlar.

Tasarımlar için de takımlar artık çok çok gelişmiş bilgisayarlar ve elektronik sistemler alıyorlar. Kendilerine önemli teknoloji şirketlerini uzun vadeli iş ortağı olarak belirliyorlar. Örneğin Ferrari Acer ve Amd ile, Mclaren SAP ile, Renault HP ile, Bmw Sauber Intel ile... ortaklık kurup teknolojiyi daha yakından kullanmak istiyorlar.

Kısacası bu üç mühendislik dalının da gelecekte Formula 1'de iş şansı çok daha fazla olacak. Sizlere de önerim yine İngiltere'de eğitim almanız ve yukarıda anlattığım gruplara üye olmanız.

17 yorum:

  1. Formula 1 e çok ilgim var.Formula1 veya diger kategorilerde pilot olmayi çok isterdim ama yaşımız geçmiş.Ama formula1 den bagimi kesmemek için aklima pilotlukdan sonra mühendislik geldi.Bilgiler çok işime yarayacak gibi. Ben bilgisayar mühendisligi okuyorum.Nelere dikkat etmem gerektigini öğrendim.
    Bilgiler için çok çok tesekkürler.

    YanıtlaSil
  2. F1 de kariyer ile ilgili tam aradığım bilgileri buldum. Çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
  3. peki endustri ürünleri tasarımı okuyan birinin f1 de gelişme sansı olur mu??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu soruyu cevaplayan olursa çok iyi olacak, Metin abicim ?

      Sil
  4. Selamlar, ben endüstri mühendisliğinde okuyorum ,fakat tüm bu motor ,aerodinamik ve mekanik ten bahsederken bunların teminini kim yapıyor yada bu bu işin maliyet hesaplarında kimler yer alıyor ,bunuda açıklarsanız mutl olurum.

    YanıtlaSil
  5. Bu konularla Supply Chain ya da Procurement departmanlari ilgileniyor, maliyet hesaplarini Finans ve Supply Chain departmanlari birlikte yapiyor. Ve tum bu islemlerde Endustri Muhendislerinin ciddi sansi var, mutlaka ustune gitmelisiniz.

    YanıtlaSil
  6. üniversiteyi bitirip yeterli derecede ingilizcemiz varsa ve yeterli derecede yazılım biliyorsak takımlara direk başvuru yapma şansımız var mı Metin Bey

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazilim icin de imkanlar kisitli. Bu dal genelde telemetri verilerinin okunmasi, bunlarin anlamlandirilmasi ve ruzgar tuneli verilerinin gercek pist ile uyusturulmasi gibi konularda calisiyor. Bildigim kadariyla takimlar bu hizmeti diger firmalardan aliyor. Yazilimla yetinmemenizi oneririm.

      Sil
  7. Metalurji ve malzeme muhendisliginden hic bahsedilmemis. Aracin hizini artiran parcalarin uretimi, sekli, kullanim amacina uygunlugu gibi detaylar var . Almanya gibi malzeme üretimine cok fazla onem veren ulkelerin dogrultusunda mclaren mercedes vs buyuk takimlar malzeme muhendislerine ne derece sans veriyor bunu merak ettim .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Metalurji ve malzeme muhendisligi elbette sans bulabilir ancak onlarin kullanilacagi alanlar sadece aerodinamik parcalarin durumuyla ilgili. Diger parcalar genelde tedarikcilerden aliniyor (KERS, fren parcalari, lastik, elektrik aksami vs...) Malzeme muhendisi eger kendini iyi gelistirirse sans bulabilir, Endustri+malzeme ya da Makina+Malzeme double major (cift anadal) yaparsa daha sansli olur bana gore.

      Sil
  8. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  9. peki metin bey ben 99 yılından beri f1 i takip ediyorum ve öyle seyirci olarak ta değil güncellemeleri yapılan yenilikleri hepsini tutku ile takip ederim. F1 de iş bulmak için elektrik elektronik mühendisliğini tercih ettim. Bu hayalime kavuşmak için ilk olarak nereden başlamalıyım şu an 4.sınıf öğrencisiyim

    YanıtlaSil
  10. ben 13 yaşındayım ve f1 e deli gibi bağlyım. bu yüzden f1 pilotu olmak istiyorum ama türkiyede karting gelişmemiş.bende nasıl f1 mühendisi olurum diye merak ediyordum çok sağolun çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  11. Endustri urunleri tasarimi F1'de calisma sansi bulabilir, ancak aerodinamik ve makina muhendisligi alanlariyla birlikte harmanlanmis olmasi sansi artirir. Mumkun oldugunca universitede bu bolumlerle cift anadal yapilmasi faydali olacaktir.

    YanıtlaSil
  12. Makine mühendisliği 1. sınıf öğrencisiyim..MotoGP de mühendis olmak için nasıl bir yol izlemem gerekiyor? F1 için anlattıklarınızdan farklı yapmam gereken bir şeyler var mı? yardımcı olabilirseniz çok mutlu olurum..

    YanıtlaSil
  13. Hep makineden bahsetmissiniz ancak otomotiv muhendisleri F1 de is bulamaz mi?

    YanıtlaSil